Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Drijfstang lagers defect na vervangen distributieketting

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 juni 2019

Renault Grand Scenic 1.4tce (bj 2010) aangeschaft in juli 2017.

Een aantal weken geleden is de distributieketting vervangen aangezien de spanner op maximaal stond en de ketting rammelde. Spanner en waterpomp (preventief) tevens vervangen.
Nu ben ik vorige week (wederom goed geholpen door de wegenwacht overigens) aan de kant van de snelweg met een vastgelopen motor komen te staan. Bij de garage blijken dat de drijfstanglagers kapot gelagen zijn en zag men dat er blijkbaar eerder aan de motor gesleuteld is gezien de stift-tekens en ruwe kitnaden bij de aansluitingen in het blok.

De garagehouder geeft aan dat de ketting volgens het boekje is vervangen en er nog steeds netjes op zit en dat hij dit dus niet op zijn verzekering kan verhalen. De motor zal geheel vervangen moeten worden.

Heb ik hier te maken met een ondeugdelijk product van de verkopende partij of Renault? Kan ik de schade van de ketting ca. 1700 euro en de kosten voor de nieuwe/gereviseerde motor nog ergens verhalen of gebruik maken van een coulanceregeling bij de verkopende partij of Renault?

Kortom een drama en ik weet niet zo goed hoe dit aan te vliegen, aangezien ik de goede relatie met mijn betrouwbare garagehouder niet wil verzieken (gaat zeer coulant om met de te maken uren e.d.).

Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto twee jaar geleden gekocht. Nu is de distributieketting vervangen. Vervolgens strandt u met een kapotte motor. Een behoorlijke kostenpost. U vraagt wat uw rechten zijn.

Het is lastig om aan te geven wat uw mogelijkheden zijn. Daarvoor zal vast moeten komen te staan wat de oorzaak is van de reparaties.

  • Distibutieketting: U mag als consument van een distributieketting een langere levensduur verwachten dan 9 jaar. U zult wel aan moeten tonen dat de auto door u goed is onderhouden en normaal is gebruikt. In dat geval kunt u de verkoper van uw auto aanspreken. Is dat de garage die nu ook de ketting heeft vervangen, dan kunt u aangeven dat u op grond van uw rechten uit koop de garage aanspreekt voor de kosten van het vervangen van de distributieketting. Heeft u de auto bij een andere garage gekocht, dan wordt het lastiger. u zult om eventuele kosten (deels) te verhalen namelijk altijd de verkoper de gelegenheid moeten geven om onderzoek te doenen herstel uit te voeren. Heeft u de ketting niet in overleg met de verkoper laten vervangen, dan kunt u uw kosten niet verhalen.
  • Motorschade: Voor de vraag of deze schade is te verhalen zal vast moeten komen te staan wat de oorzaak is van het vastlopen van de motor. Is dat gelegen in de reparatie die is uitgevoerd aan de ketting, dan kunt u de garage die de ketting heeft vervangen aanspreken. Is de schade te wijten aan de staat van de motor, dan kunt u alleen de verkoper aanspreken.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een auto van 9 jaar oud. Daarbij kunt u niet zonder meer aangeven dat u geen rekening hoefde te houden met gebreken. Het aantal gereden kilometers kan nog wel van invloed zijn.  

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

 

Reacties

P. Weijers

Auteur - 1 mei 2023

Ik heb het zelfde gehad met precies dezelfde auto en dezelfde motor. Ik heb de auto gekocht met 204.000 km op de teller de distributieketting was ook vervangen. Ik heb er 2.000 km mee gereden en ook de drijfstanglagers kapot. Voor mij geen Renault meer.
Of ligt het misschien aan de motor zelf, 1.4 TCE.