Schade aan motor na co meting

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 maart 2019

Bezoek aan garage voor Apk. Na 3 uur belt garage dat co waarde te hoog is maar dat ze niet goed kunnen meten omdat er defect aan uitlaat is. Ze gaan dat vervangen(250 euro) en opnieuw meten. Einde dag is hij klaar dan.  5 uur later bellen ze dat ze zijn gestopt want er is opeens een geluid waarneembaar in de motor bij hoog toerental en ze durfden niet verder te gaan. Ze zeggen ook dat t niet verstandig is om hem te starten. Ik vind t een heel vreemd verhaal. Dit geluid was er eerst niet,ook nooit geweest want auto rijdt zeer goed,  is dus ontstaan door toeren maken op de brug om de co waarde vast te stellen. Ze zeggen max 2700 toeren.   Nu weet ik dat je dit niet te lang moet doen en ook niet te hoog toerental etc......  mijn gevoel is dat er een fout is gemaakt en dat niet willen toegeven.  Wat kan er misgaan bij een dergelijke meting en wat zijn de do’s en don’ts? Wat kan de schade zijn als ze veel te hard en langdurig getest hebben? Betreft alfa GT, 2.0 uit 2005.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een motorisch bijgeluid bij uw Alfa GT dat kennelijk tijdens APK werkzaamheden is ontstaan.

Het belangrijkste op dit moment is dat diagnose moet uitwijzen waar het bijgeluid vandaan komt en wat vervolgens de oorzaak is. In ieder geval is het versnelde stationaire toerental geen potentieel gevaar voor een conditioneel goede motor. in een belastende situatie krijgt het draaiende gedeelte van een motor veel meer voor z'n kiezen dan onbelast 2.700 toeren te laten draaien. Dat is ook ruim buiten het rode gedeelte van de toerenteller. Dus bij een dergelijk meting volgens de regels, kan er eigenlijk niks mis gaan wanneer de motor verder in goede staat is.

Wat er mogelijk wel mis gegaan zou kunnen zijn hangt dus af van de motorschade. Op basis van dat schadebeeld zou er vervolgens een aantoonbaar verwijtbare oorzaak aan te wijzen moeten zijn. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat een krukas- of drijfstanglager verantwoordelijk is voor dit bijgeluid, is de grote vraag hoe je kunt aan tonen dat dit de garage valt te verwijten. Het zou in theorie natuurlijk best kunnen dat de motor wél herhaaldelijk tot ver in het rode gebied van de toerenteller is getrapt maar hoe toon je dat aan. De kans is groot dat je voor de ware toedracht de motor deels moet demonteren, en blijft er vaak een groot vraagteken over hoe je het bewijs rond krijgt dat dit te wijten is door verkeerd handelen van de garage.