Kosten van reparatie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 januari 2019

Onze auto staat al enkele weken bij een garage omdat de motor soms zomaar uitviel. De garage heeft diverse zaken vervangen omdat ze dachten dat het probleem daar aan lag. Maar het probleem bleef hetzelfde en uiteindelijk werd geconstateerd dat er een nieuwe motor in moet. Nu wil de garage alle kosten van de onderdelen en werkuren aan ons door belasten (ongeveer 2200,-) terwijl de auto nog niet gerepareerd is en zij kunnen er zelf geen nieuwe motor in plaatsen.
Wij zijn het hier niet mee eens maar hoe sterk staan wij als consument?
 

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto bij de garage staan omdat de motor soms uitviel. De garage heeft de auto onderzocht en ook wat onderdelen vervangen. Nu blijkt dat de motor vervangen moet worden. U vraagt of u de rekening moet betalen.

Als u uw auto naar de garage brengt mag u verwachten dat de garage als goed vakman met uw auto omgaat en zo goed mogelijk klachten verhelpt. Als er meerdere oorzaken kunnen zijn van een gebrek is het soms lastig om een goede diagnose te stellen. De garage is dan wel langere tijd bezig met uw auto. De garage heeft ook werkzaamheden uitgevoerd aan uw auto. De kosten voor deze werkzaamheden zult u inderdaad moeten betalen. Ook als het euvel nog niet is opgelost.

Dat is anders als u een duidelijke prijsafspraak heeft gemaakt met de garage. Het is aan te raden om vooraf goede afspraken te maken met de garage over de reparatie en dit schriftelijk vast te leggen. Spreek een (indicatie) van de prijs en termijn af voor de reparatie en geef duidelijk aan wat de klachten zijn. Bij een 'vaag' probleem kan dit lastig zijn.

Ook hoeft u niet de kosten te betalen die het gevolg zijn van fouten van de garage. Deze fouten of nodige werkzaamheden zult u wel aan moeten tonen.

Voor meer informatie over uw rechten bij onderhoud en reparatie verwijs ik u graag naar onze website.