Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Branden van achterlichten in combinatie dagrijverlichting

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 januari 2019

Ben in het bezit van een gefacelifte Renault Clio Station uit december 2018.

Bij mijn auto branden de achterlichten niet icm de dagrijverlichting. Nu heb ik begrepen dat bij een type goedkeuring van ná 2015 deze combinatie verplicht is. Geld een nieuw typegoedkeuring dan niet voor een facelift van een auto?

Zo niet, is er bij u een mogelijkheid bekend om toch de achterlichten te laten branden bij de dagrijverlichting ?

Bij mijn vorige auto (Seat Mii) is dit achteraf wel aangepast via de OBD van de auto.
Naar ik hoop is bij de Renault Clio ook het auto management aan te passen, om de achterlichten icm met de dagrijverlichting te laten branden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het meebranden van de achterlichten i.c.m. dagrijverlichting.

Renault heeft daar eerder het volgende over bericht:
''Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is sinds 2011 verplicht op nieuwe auto’s. De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten (=mogen) tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.
Dit geldt dus vanaf 1 februari 2015 voor nieuwe typen, d.w.z. de introductie van een nieuw model op een nieuwe typekeuring vanaf die datum. Dit geldt dus niet voor alle auto's die na 1 februari 2015 zijn afgeleverd. Het is niet mogelijk om de bestaande dagrijverlichting vóór uit te breiden met dagrijverlichting achter''.

Regeling Voertuigen
De betreffende Clio heeft in 2016 een vrij summiere facelift ondergaan en géén volledige modelwijziging. Daarom ontbreekt deze verlichting zoals Renault feitelijk ook zelf aangeeft. Overigens is DRL formeel gericht op tegemoetkomend verkeer. Op het moment dat achterlichten gewenst zijn is dat in de regel in een situatie wanneer feitelijk dimlicht gevoerd zou moeten worden.

Overigens is er een belangrijke nuance wat betreft deze regeling. We hebben daarvoor de Regeling Voertuigen geraadpleegd te vinden in Reglement nr. 48 van de Europese Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE).

Dagrijverlichting verplicht
Hierin is staat dat dagrijverlichting verplicht is, maar er staat niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch moeten aangaan. Als de achterlichten niet automatisch aangaan, moet er een signalering aanwezig zijn die de bestuurder erop attendeert dat de achterlichten dan niet branden. Daarnaast staat in dit Reglement dat achterlichten ook niet hoeven te branden als duidelijk blijkt uit de dashboardverlichting dat de dimlichtset (voor- en achterlichten) moeten worden ingeschakeld.

Nog andere technische of juridische vragen over de vakantie, auto, motor, caravan of fiets? Kijk op anwb.nl/experts.