Auto kapot na inruil

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 januari 2019

Ik heb vorige week mijn oude auto ingeruild (Skoda Rapid) en een nieuwe Renault Clio Estate aangeschaft bij de dealer Indumij in Etten Leur. Nu word ik gebeld door de dealer dat de handelaar welke mijn oude auto heeft gekocht een defect heeft ontdekt aan de auto. De auto verliest vermogen en de turbo blijkt kapot te zijn.  Ik heb een maand geleden een storing aan de auto gehad, hier heb ik contact over gehad met Skoda en zij hebben gelijk service gestuurd in de vorm van de ANWB. De auto is door jullie monteur uitgelezen en hij heeft na verschillende tests niets kunnen vinden.

Het probleem was opgelost, want dit komt schijnbaar vaker voor. Hij heeft hier een uitgebreide uitleg over gegeven. Ik heb ook geen problemen meer met de auto ondervonden. Ik heb dit ook verder niet gemeld bij de verkoop, immers het probleem was opgelost. En eerlijk gezegd ook niet aan gedacht. Ik heb dit ook zo aan de dealer uitgelegd. Verder is de auto altijd netjes onderhouden door de Skoda dealer.

Ik word nu natuurlijk verweten dat ik dit had moeten melden en daarom de kosten voor mij zijn. Ben ik nu inderdaad juridisch verantwoordelijk en wat is de juiste gang van zaken. Had ik de storing inderdaad moeten melden? Ik heb naar mijn eer en geweten niets fout gedaan.

In afwachting van uw reactie.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto ingeruild en een andere auto gekocht. Nu blijkt de door u ingeruilde auto een gebrek te hebben. De garage stelt zich op het standpunt dat u dit bij de koop had moeten melden. U vraagt of dit klopt.

Als u als particulier een auto inruilt moet u vertellen wat u weet van de auto. De garage mag ervan uitgaan dat u de gebreken die u bekend zijn doorgeeft. U geeft echter aan dat u de klacht heeft laten onderzoeken door de ANWB. Er is door de monteur geen gebrek gevonden en u heeft de afgelopen weken geen problemen meer ondervonden. U bent er dan ook van uit gegaan dat er geen gebrek (meer) aanwezig was.

De garage zal aannemelijk moeten maken dat u op de hoogte was van het feit dat er op het moment van levering sprake was van een gebrek. Alleen in dat geval kan de garage eventuele kosten verhalen.

Meer informatie over uw rechten bij de aankoop van een auto vindt u op onze website.