Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Regelmatig rijden tijdens winter; temperatuur

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 januari 2019

Ik vroeg mij af wat beter is voor het goed functioneren van mijn auto tijdens de winterperiode. Wegens het vele groen in onze buurt, dus schaduw, kan daarmee de vrieskou aardig lang aanhouden in onze omgeving. Mijn auto staat altijd buiten geparkeerd.
Klopt het dat het beter is om de auto liever niet langer ongebruikt te laten staan met lage buitentemperaturen? De accu is verder in orde.  Is het beter om voor het behoud bijvoorbeeld dagelijks een rit van ca. 30km te maken, zodat het eventuele ijs door de warme lucht steeds een beetje smelt?

Daarnaast vraag ik mij af wat beter is qua gebruik van de klimaatregulering in de auto (ik heb deze klimaattools zelden op volautomatisch-eco en bedien deze normaal handmatig):
I) bij vriesweer tijdens het rijden de aanjager op voor de helft aan en op 21/22*C instellen, of
II) bij vriesweer tijdens het rijden de aanjager helemaal aanzetten/ op max. en de temperatuur dan op 20*C instellen?
Het zal allemaal wel meevallen, maar ik vraag mij soms af of langdurig aanzetten van de aanjager op max. geen extra slijtage veroorzaakt?

Verder laat ik de motor tijdens het ruiten krabben niet meer stationair draaien, sinds ik in jullie blad een artikel las over effectief gebruik van airco/klimaatregulering tijdens het rijden zelf. Terwijl er geen lekken zijn, lijkt er toch steeds vocht aan de binnenkant van mijn achterruit te zitten in de ochtend. Geen idee hoe dat zo erg kan.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een aantal vragen over het gebruik van de auto tijdens de winter.

U hoeft de auto niet preventief te gebruiken om in de winter bijvoorbeeld accu problemen te voorkomen. Het is zonde om een dagelijks ritje te maken terwijl u eigenlijk helemaal niet weg hoeft. Ik heb niet de indruk dat de auto soms weken lang stilstaat. Dan is het een ander verhaal. Maar bij regelmatig gebruik hoeft u niet ineens het autogebruik aan te passen. En wanneer een accu slecht is zal deze na één nacht nachtvorst al door de mand vallen. Het is zinloos hierop te anticiperen door onnodig elke dag een stukje te gaan rijden.

Wanneer u de auto, ruiten en spiegels rondom sneeuw- en ijsvrij heeft gemaakt kunt u het beste de auto starten. Vervolgens kunt u vóór u eenmaal gaat rijden, de kachel handmatig op de heetste stand zetten op voorruit ontwaseming, met de blower maximaal. Vervolgens schakelt u de achterruitverwarming in en ontsteek de dimverlichting. Wanneer u dan gaat rijden kan het best zijn dat de binnenkant wat gaat beslaan. Een simpele trekker binnen handbereik biedt snel weer goed zicht. Vaak zie je dat binnen een halve kilometer het vetilatiesysteem al z'n werk begint te doen en kunt u gedurende de rit het ventilatiesysteem aanpassen naar behoefte. En de ventilatormotor hoeft u wat slijtage betreft niet te ontzien. Deze zal bij een dergelijk gebruik de levensduur van de auto zeker wel overleven. En een beetje vocht aan de binnenkant van de achterruit is op zich een natuurlijk verschijnsel. Dat is niet iets verontrustends.