Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor Peugeot 307 oververhit bij rijden op de snelweg

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 juni 2019

Mijn Peugeot 307 (1.6 16V Benzine, Automaat, 160k km) uit 2004 is inmiddels meerdere malen oververhit geraakt tijdens het rijden van meestal langere stukken op de snelweg (bij normale snelheid) tijdens warme dagen. Normaal gesproken komt de temperatuur niet boven de 90 graden uit maar op zomerse dagen klimt de temperatuurmeter bij langere afstanden en (over het algemeen) constante snelheid van ±130km/u, langzaam omhoog. In enkele gevallen is de meter in het rood gelopen gevolgd door een STOP signaal. Het ontstaat gek genoeg dus niet bij het plotseling belanden in een file maar dus juist bij rijden op hoge snelheid. Het uitschakelen van de airconditioning en de interieurverwarming maximaal aanzetten heeft meestal een positief effect, je ziet de temperatuur vrij snel een graad of 5-10 teruglopen. Helaas schiet ook dit soms nog te kort en blijft de temperatuur te hoog.

Tijdens het warme weekend van 2 weken geleden was de temperatuur tijdens een lange rit weer behoorlijk opgelopen tot ±100 graden. Bij een tussenstop op een parkeerplaats langs de snelweg waarbij de motor inmiddels een paar minuten uitgeschakeld was, knalde plots een rubberen afsluitdop onder op de radiateur eraf met als gevolg dat alle koelvloeistof eruit gelopen is. Na een tijdje wachten, terugplaatsen van de dop en vullen met nieuwe koelvloeistof, heb ik gelukkig mijn weg kunnen vervolgen. De temperatuur liep na korte tijd wederom te hoog op maar kwam niet veel hoger dan 100 graden. Vlak voor het bereiken van mijn eindebestemming begon mijn automatische versnellingsbak ook opeens vreemd te doen, hij wilde pas opschakelen boven de 4000 toeren. Ook kon ik hem niet meer in de sport-stand of op manuele bediening zetten. De bak reageerde nergens meer op. Bij het parkeren viel me op dat de koelventilator ook niet draaide. Na een flinke tijd afkoelen was alles weer normaal.

In de hoop het probleem op te lossen heb ik het afgelopen jaar de volgende zaken al vervangen: de thermostaat, de temperatuursensor, de radiateur en uiteraard de koelvloeistof. Dit heeft dus niet geholpen.
De koelventilator lijkt over het algemeen wel te functioneren, maar deze volgens mij niet nodig zijn bij rijden op hoge snelheid? De warmtepomp is nog niet vervangen maar gezien het direct merkbare effect van het maximaal aanzetten van de interieurverwarming, leek deze mij goed te functioneren.
Ik las laatst de mogelijkheid van een klein lekje in koppakking, waardoor er verbrandingsgassen het koelsysteem in kunnen lopen en de koelvloeistof hierdoor te warm wordt. Dit zou vooral gebeuren bij rijden op hoge snelheid. Is dit een mogelijkheid? Ik raak inmiddels door mijn opties heen, dus alle suggesties zijn van harte welkom.

Alvast bedankt voor uw advies.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Bij langdurig hoge snelheid loopt de temperatuur van uw Peugeot 307 1.6 16v automaat uit 2004 op. U heeft al diverse onderdelen vervangen maar zonder resultaat.

Allereerst zou ik de auto laten uitlezen en kijken of er foutcodes opgeslagen zijn.

Blijkbaar loopt de druk in het koelsysteem te hoog op wat mogelijk veroorzaakt wordt door een lekke koppakking. Deze druk zou afgeregeld moeten worden door de overdrukklep in de radiateurdop wat blijkbaar ook niet gebeurt.