Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Doorrijden kapotte lambdasensor/katalysator?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 5 juni 2019

Seat cordoba van 2007,  tegen 200 000 op teller, ingebouwde g3 lpg installatie, massa rijklaar 1183kg, 74 kW. Na inbouwen lpg aantal keren problemen  gehad met motorbloklampje, bleek dat gasslangen snel klem zaten, vooral na onderhoud, nu opgelost met tiewraps door garage en paar jaar goed.

Sinds paar maanden weer ongeveer 3 keer motorbloklampje aan. Garage heeft uitgelezen, uitstoot zou niet goed zijn, en snelle check gedaan op lucht lekkage wat het niet bleek te zijn. Zegt dat het lambdasensor is of katalysator. Ontraadt me verder onderzoek omdat reparariekosten zo hoog zouden zijn, vooral als katalysator is. Garage raadt me aan gewoon verder mee te rijden, zou daardoor niet eerder onderdelen stuk krijgen.

Na de laatste reset wel 1 keer gehad met achteruit rijden dat plots de stuurbekrachtiging weg was. Na parkeren en weer starten was dat probleem over.

Ik rijd 6 keer per week 48 km, en doe dat nu met 1 liter voor 11.9 km. Weet niet hoe verbruik eerder was. Merk verder weinig met rijden, mogelijk trekt hij minder snel op nu.

Ik was eigenlijk nog niet echt van plan op korte termijn auto in te ruilen. Twijfel of verder onderzoek loont en of dat dan beter bij andere garage kan of bij deze. Heb alle onderhoud altijd bij deze garage gedaan. Daar ook auto gekocht.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Het motormanagementlampje van uw Seat Cordoba op LPG brandt en uw garage adviseert hiermee door te rijden. Uw garage geeft aan dat er niets stuk kan gaan als u door rijdt.

Als niet bekend is wat de oorzaak van de storing is weet ook niemand of er onderdelen stuk kunnen gaan als u door rijdt. Als de katalysator niet de oorzaak is zou deze best eens stuk kunnen gaan. Ik zie overigens geen verband met het 1x uitvallen van de stuurbekrachtiging.

Misschien kan een GMTOdiagnosespecialist de oorzaak vaststellen.