Defecte brandstofpomp Audi SQ5 (diesel) door oververhitting?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 mei 2019

Half jaar geleden bij een niet BOVAG bedrijf een uit Duitsland geïmporteerde Audi SQ5 gekocht (bj 2014 / 98.000 km). Voor zekerheid aankoopkeuring bij Audi dealer gedaan en dat leverde geen enkele no-go op.
SQ5 viel onlangs stil op snelweg (km 113.000) . Blijkt brandstofpomp aan gruzelementen waardoor hele brandstofsysteem vol met metaalsplinters zit. Audi dealer wilde alles door nieuw vervangen, kostenindicatie onderdelen €11.000,00 !!! Importeur Pon Audi hiermee geconfronteerd maar die verwijst uiteindelijk naar andere Audi dealer voor second opinion. Deze andere Audi dealer wil hem echter niet bekijken omdat SQ5 uit garantie en uit coulance is, dus de reparatie komt dan toch volledig voor mijn rekening. Hij gaf aan dat meestal schrale brandstof (bv benzine) oorzaak is van deze ellende. Ik heb sluitende brandstofregistratie en nooit benzine getankt. Vraag is of dat in voorgaande jaren misschien wel gebeurd is. Deze Audi dealer heeft volledige onderhoudshistorie SQ5 na kunnen kijken maar trof niets verontrustends aan. Dus ben ik terug bij af. Importeur wil niets en nu 2 Audidealers vragen de hoofdprijs voor reparatie.

Op internet lees ik veel problemen met hogedruk brandstofpompen, niet alleen in Audi’s.  Audi Duitsland geeft meestal niet thuis maar soms gaan ze echter wel over tot volledige coulance b.v. bij een 6 jaar oude Audi met 150.000 km....
Is hier sprake van willekeur? Willekeur zowel bij Audi Duitsland als Audi Nederland?

Heeft het zin om bij de Duitse ANWB (ADAC) na te trekken of er mogelijk toch eens foute brandstof getankt is in deze SQ5 wat dus niet bij Audi dealer gemeld is en logischerwijs dan niet in onderhoudshistorie terecht komt?

Via rechtsbijstand probeer ik nu de aansprakelijkheid voor deze enorme kostenpost bij verkopende garage te verhalen.

Begreep van een kennis die bij een revisiebedrijf geïnformeerd had dat ze wel stuk of 3 defecte brandstofpompen per maand(!) zien. Dus lijkt het een eerder een productdefect. En zou m.i. kandidaat zijn voor een terugroepactie. Maar de automotive industrie laat liever de consument opdraaien voor de kosten...

Heeft iemand van jullie evt antwoord op mijn vragen c.q. nog tips/trucs/ervaring/kennis over deze brandstofpompproblematiek en wil dit delen?

Alvast hartelijk dank!

Antwoord van Leo

ANWB Expert

De brandstofpomp van uw Audi SQ5 uit 2014 is stuk en u vraagt wie de reparatiekosten gaat betalen.

Een claim neerleggen bij de verkopende partij is de juiste weg. U heeft uw rechtsbijstandverzekering reeds ingeschakeld om te proberen de kosten bij hen te verhalen.

Bij dit soort schade is inderdaad vaak verkeerde brandstof de oorzaak.
Het is niet uit te sluiten dat er in Duitsland, door de vorige eigenaar, een keer verkeerde brandstof getankt is zonder dat hier melding van gemaakt is.
Dit hoeft maar een paar liter op een tank te zijn om later dit soort schade te veroorzaken.

Dat u een sluitende brandstofregistratie heeft geeft nog geen garantie dat u geen verkeerde brandstof getankt heeft. Het is immers ook mogelijk dat bij het tankstation de brandstof in een verkeerde tank gestort is.
Een brandstofmonster kan uitslag geven over de brandstof die op dit moment in de tank aanwezig is. Dit is tevens belangrijk om ook de oorzaak te verhelpen bij de reparatie.