Raadselachtige bandenslijtage, oorzaak?

Vraag gesteld door P. Markus op 02 juni 2019

Onze VW Polo, nieuw gekocht in 2012, is af fabriek voorzien van Continental ContiEco Contact 5 banden in de maat 185 / 60 R 15 84 T. De banden op de achteras zijn nog de originele banden, en hebben er nu 7 jaar en 150.000 km op zitten (ja, dat kan bij een beheerste rijstijl).
Op de band rechts-achter doet zich nu een raadselachtige slijtage voor die ik nooit eerder gezien heb, en ook nergens kan terugvinden. Over de volle breedte en een lengte van 15 cm is het loopvlak hobbelig, met bulten en kuilen. Op de bulten is het loopvlak harder gesleten, waardoor er lokaal nauwelijks meer profiel over is. Alleen daarom al zal ik de band moeten vervangen. Buiten deze plek is de slijtage normaal op deze band.
De band links-achter vertoont een normaal slijtagebeeld. Het profiel is nog minimaal 3 mm.
Het viel mij het afgelopen jaar op dat de banden vrij rumoerig zijn bij een snelheid van 70 km/uur. Mogelijk wordt dat veroorzaakt door de onrondheid van de band rechts-achter, denk ik nu.
Heeft u een verklaring voor deze raadselachtige slijtage?
Ik heb foto's gemaakt van de slijtageplek, maar ik zie geen mogelijkheid om die mee te sturen. Als u mij een e-mailadres geeft, kan ik u ik de foto's alsnog toesturen. Is het wellicht een goed idee het uploaden van foto's mogelijk te maken? Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U schetst een slijtage beeld van één van de twee achterbanden van uw VW Polo.

Uw omschrijving is duidelijk en geeft een beeld van een ''gecupte'' band. Een cuppende band is makkelijk te herkennen wanneer je met de vlakke hand tegen en met de draairichting mee wrijft en je voelt duidelijk een zaagtandachtig oppervlak. Dit zaagtandachtige oppervlak kan naarmate de slijtage erger worden en bijgeluiden en trillingen opleveren welke in de auto waarneembaar zijn. Het geluid van een band met zaagtandprofiel kan in de auto goed hoorbaar zijn en lijkt erg op het geluid van een versleten wiellager.

De oorzaak kan verschillend zijn zoals afwijkende wielstanden, verkeerde bandenspanning of onbalans. Na 150.000 km en 7 gebruiksjaren denk ik eerder aan mogelijk een afwijking in het karkas van de band waardoor deze onregelmatige slijtage is ontstaan. Misschien heeft de band in het verleden 'n keer een flink obstakel te verwerken gekregen. Het kan ook een ''natuurlijk'' verschijnsel zijn dat er langzaam insluipt zonder dat daar een duidelijk aantoonbare oorzaak voor is.

Maar eerlijk gezegd is dit wel een signaal dat het beste er inmiddels vanaf is. En dat valt u te prijzen na 7 jaar en 150.000 km dat echt een uitzonderlijke levensduur is. Met twee nieuwe achterbanden rijdt u echt weer in een andere auto. De afrolgeluiden zijn dan weg en rijdt u weer in een stille Polo.