Diesel

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 februari 2019

Er is een leuk stukje geschreven in de kampioen dat de oude diesels moeilijk krijgen. Eerder discriminerend, ik heb een camper met groene sticker Ik wil lpg injectie laten inbouwen, in Friesland krijg je 2500 subsidie. Mijn provincie zegt nee. Grapje komt op 2200 euro. In Polen voor het zelfde 665 euro. Ik vind dat jullie ook iets moeten betekenen voor campers en klassiekers op diesel.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt uw camper diesel om te laten bouwen naar LPG.

In Duitsland is de milieusticker al meer dan 10 jaar geleden in het leven geroepen bij bezoek aan één van de grote steden. In het algemeen geldt, dat dieselvoertuigen van voor 2001 niet tot stadscentra worden toegelaten. Diesels van de oudere generatie zullen in de toekomst in Europa nog vaker tegen milieuzones aanlopen bij bezoek aan een grote stad. De inzet is uiteraard het verbeteren van de luchtkwaliteit in de grote steden. Andere beperkingen zijn er echter niet en is de oudere generatie campers voor de toekomst zeker niet kansloos. De beperkingen zijn slechts gericht op stadsbezoek en niet het recreëren buiten de stad.

Uw camper is voorzien van de groene milieusticker en wordt feitelijk dus nog overal toegelaten. Voor deze generatie kampeerauto's is er wat mij betreft geen reden om eventueel voor LPG inbouw te kiezen. Misschien dat een enkele stad in Duitsland over 'n paar jaar voor een bepaalde zone een verbod voor alle diesels zou kunnen afgeven. Maar de duurzaamheid, betrouwbaarheid een bedrijfszekerheid van uw camper is het meest gegarandeerd met het brandstofsysteem waarmee de auto is ontworpen. En deze diesel is dus duidelijk schoon genoeg om daarmee zonder opgeworpen milieu hindernissen nog lang mee te kunnen recreëeren.