Hoog olieverbruik Seat Exeo 1.8 TSI 160PK uit 2010

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 mei 2019

Op 16 februari heb ik bij een dealer een Seat Exeo 1.8 TSI 160PK uit 2010 gekocht. Deze auto had een kilometerstand van 100.000 km. De auto werd met 3 maanden garantie geleverd op motor en versnellingsbak. Vrij snel na de aankoop moest het olieniveau worden aangevuld. De melding om olie bij te vullen kwam echter steeds vaker terug en het gemiddelde verbruik ligt na ongeveer 5,300 km gereden te hebben rond 1 op 840 km, ver buiten de norm van 1 op 2000 zoals in het instructieboekje staat. Dit hoge olieverbruik duidt op een motor defect. Mij is geadviseerd om een olieweging te laten uitvoeren, maar daar zit wel fors kostenplaatje aan vast.

Ik heb 3 vragen:

1. Is een officiële olieweging de enige manier op het olieverbruik aan te tonen of zijn er andere middelen?
2. In het instructieboek leidend? De officiële Seat dealer zegt dat ze zelf de norm van het instructieboekje aanhouden, tenzij nieuwe informatie beschikbaar is die anders aangeeft. Dat is op dit moment niet het geval volgens de Seat dealer.
3. Welke mogelijkheden heb ik om zelf niet op te draaien voor de kosten? De dealer waar de auto is aangeschaft is aangesloten bij de BOVAG.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Seat Exeo heeft te kampen met een buitensporig hoog oleiverbruik.

Helaas is dit een bekend verschijnsel, ook bij de aanverwante merken die deze motor onder de kap hebben liggen. Dealer bedrijven zullen in soortgelijke gevallen een olieweging procedure volgen. Vermoedelijk volgens voorschrift van de fabrikant/importeur omdat we in individuele gevallen hebben gezien dat dit uiteindelijk ook een kosteloos herstel heeft opgeleverd. Want een dergelijk verbruik bij deze tellerstand is onacceptabel hoog. Maar een olieweging is binnen het VAG concern de gebruikelijke methode om het olieverbruik vast te stellen. Het traditioneel peilen geeft wel een indicatie maar een weging is uiteindelijk de bepalende meting.

Het instructieboekje is bepalend. Natuurlijk zou je bij 250.000 km 1 liter op 1000 km als nét acceptabel kunnen beschouwen maar met met 'n ton op de teller is hoog verbruik door gebruikersslijtage geen geldig excuses. Het is alom bekend dat er sprake van een constructieve fout in deze motor af-fabriek. Een verbruik van 1 liter op 2000 km is al een ruime norm en dat is zelfs in uw geval vrre van haalbaar. De auto valt dus ver buiten de fabrieksspecificaties.

U bent juridisch gezien aangewezen op de leverancier van deze auto. Deze auto is u met een gebrek verkocht en zal de betreffende garage dit kosteloos moeten herstellen. U zou kunnen overwegen de formele weg te bewandelen door een ingebreken stelling te richten aan de betreffende garage. Zie aanvullend mét modelbrieven ons Stappenplan klachten na aankoop. https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop