Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motorproblemen met THP 16 v 157 PK

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 30 april 2019

Heb sinds 2jaar een Citroen C4 THP 16 v  157 PK automaat. Een versnellingsbak met div. mogelijkheden u wel bekend. De auto is van 2011 en vertoont nu nogal wat prolemen. Vervuilde kleppen spruitstuk en kortgeleden een update gehad om naar fabrieksafstellingen terug te gaan. Mijn garage doet zijn uiterste best om de auto weer voor elkaar te krijgen, zodat hij weer probleemloos rijdt zonder horten en stoten.

Het probleem doet zich bij diverse merken voor die ook deze motor gebruiken.Bij RADAR is het probleem al in 2012 behandeld maar Citroen doet er niets aan. Het is geen terugroepactie geworden toen. Trouwens ook de distributieketting rekt iets op....wel bekend.Is er nooit een fatsoenlijk antwoord gekomen van de fabrikanten van deze motor.

Ik zit met een flinke kostenpost. Heb Citroën Nederland gebeld , maar krijg niemand te spreken.
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over de nodige motorische problemen aan de THP motor van uw Citroën C4.

Dit motortype heeft sinds z'n introductie in 2007 spijtig genoeg een niet al te beste reputatie. Vanaf de introductie sijpelde de eerste klachten als snel binnen over distributieproblemen, hoog olieverbruik en inwendige vervuiling. Volgens informatie van PSA zou het distributieprobleem vanaf 2013 zijn opgelost. Het betreffende bouwjaar is dus belangrijk én of er al passende modificaties in het verleden hebben plaatsgevonden.

Een terugroepactie is het nooit geworden omdat de insteek dan met name moet zijn dat de verkeersveiligheid in het geding is. Toch hebben we in het verleden wel gezien dat binnen een bepaalde leeftijd en kilometrage weldegelijk de noodzakelijke ingrepen coulant zijn opgelost. U heeft de auto twee jaar geleden als occasion aangeschaft en bent u formeel aangewezen op de verkopende partij. Citroën Nederland heeft juridisch gezien een reden om u ook te verwijzen naar de verkoper. En dat geldt ook in andere voorkomende gevallen. U moet in dit geval echt de strijd aangaan met de verkoper. Hopelijk is dat ook de dealer én heeft de auto ook een dealer onderhoudsverleden. De importeur heeft weldegelijk een beleid omtrent deze klachten maar ligt de verantwoordelijkheid bij de leverende dealer. Hij moet voor u z'n nek uitsteken maar is het soms noodzakelijk om je als consument écht te laten gelden. Vaak blijkt volharding uiteindelijk toch beloont te worden.

Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop voor eventueel ook een ingebrekenstelling richting de verkoper.