Markeringsbord verplicht op fietsdrager met kenteken en achterlichtbalk

Vraag gesteld door J. van Reek op 03 mei 2019

Ik begrijp dat op een fietsdrager achterop een camper soms een markeringsbord geplaatst moet worden. Moet dit ook als het om een fietsdrager gaat die op de trekhaak zit en voorzien is van achterlichten en kentekenplaat ? Hierover is de landeninformatie niet duidelijk. Het lijkt mij dat de regels voor een fietsdrager die op de achterzijde gemonteerd is zonder deze voorziening een uitstekend object is. Bij de fietsdrager met kentekenbalk is deze balk met verlichting het achterste stuk van de wagen, dus steekt er niets uit tov deze markering. Nogmaals, bij de landeninformatie wordt geen onderscheid gemaakt tussen de twee types fietsdragers en dat kan verwarring veroorzaken.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het markeringsbord i.c.m. een fietsendrager op de kogel.

Formeel is een fietsendrager een lastdrager en is het niet zo dat met lichtbalk en witte plaat de auto als het ware verlengd wordt. Maar in verreweg de meeste gevallen kom je binnen de EU bij een dergelijke combinatie géén verplichting van het rood/wit diagonaal gestreepte bord tegen. Behalve in Italië en Spanje. En juist bij die landen vermelden we dat ook in onze landenifo bij Verkeersregels Auto en nog aanvullende info bij Lading.

De landen waar deze info niet vermeld wordt bestaat die verplichting voor het betreffende bord dus niet. Ieder land is dus vrij om dit soort afwijkende regels in te voeren. Zoals in Italië óók geldt dat fietsen op een fietsendrager niet mogen uitsteken in de breedte. Daarom is het belangrijk van de betreffende landen de landeninfo te checken. Vanwege dus dit soort afwijkende verkeersregels.