Koppeling trilt/klappert bij wegrijden met koude motor

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 06 mei 2019

Als ik in de eerste versnelling wil wegrijden trilt/klappert het koppelingspedaal bij een koude motor. Dit is alleen voelbaar bij wegrijden en bij een koude motor. Verder voelt de koppeling prima aan, hij schakelt goed en slipt niet. wel voel ik soms tijdens het schakelen lichtjes een bonk en heeft het pedaal een vrije slag aan het einde van laten opkomen (wat ik overigens beter vind dan dat ie pas oppakt aan het einde).

Ik vraag mij af of dit het einde aangeeft van de koppeling of dat het wat anders kan zijn. En hoe lang kun je doorgaans doorrijden met zoiets?

Ik weet dat de stabilisatorstangrubbers en de koppelstang rechts aan vervanging toe zijn, maar dat zal er niets mee te maken hebben. Ik weet niet of de koppeling eerder is vervangen.

Het gaat om een Ford Fiesta uit maart 2001 met een 1.3 motor met 60 pk. Kmstand: 143.000

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Bij koude motor trilt/bibbert het koppelingspedaal van uw Ford Fiësta 1.3 uit 2001. Een trillend of bibberend koppelingspedaal zien we geregeld bij auto's met een versleten 2 massa vliegwiel maar uw auto is niet voorzien van een 2 massa vliegwiel.

Diagnose stellen via dit platform gaat niet maar ik zou het onderzoek richten op de koppeling zelf. Schokveertjes is de koppelingsplaat kunnen versleten zijn maar de koppelingsplaat kan ook vet zijn. Gezien de kilometerstand kan dit beide goed. De bonk tijdens het schakelen kan eventueel uit de stabilisator komen maar kan ook een motorsteun zijn.