Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Keuze auto adhv wensenlijst

Vraag gesteld door J. Roeleveld op 30 april 2019

Hallo,

Nav mijn vraag of jullie aan de hand van mijn (uitgebreide) wensen en beperkingen een auto kunnen adviseren..

Ik rij jaarlijks voor mijn werk 30 a 40.000 km en ben me er bewust van dat een goedkopere auto dus aardige besparingen oplevert. Rij nu in een Peugeot 207 SW op LPG en rij in verhouding goedkoop volgens diverse kostenberekeningen (en ook de werkelijke kosten 20 ct/ltr tov 25 ct/ltr op benzine bij dit soort auto’s) Maar mijn indruk is dat het nog wel een stukje goedkoper kan. Ik hoef zo nodig geen SW te rijden. Een kleinere, lichtere auto kan ook comfortabel rijden, heb ik gemerkt. Zie bij kleinere auto’s dat je toch al gauw zo’n 4 of 5 cent per km goedkoper uit kan zijn. Op jaarbasis is dat dus al gauw meer dan 1000 euro. Niet niks! Maar goed; ik wacht op bio-lpg en dat is me het wachten waard. Al duurt dat wel heel erg lang en zo rechts en links informerend, weet niemand het zeker wanneer het komt. (of het komt?)  Terwijl het al jaren wordt aangekondigd..

Dit, omdat ik aan de andere kant graag zo milieuvriendelijk mogelijk wil rijden en heb me pas daarom onlangs verdiept in electrisch rijden. (Heb daar wel een beetje een aangepast leven voor over. 300 km actieradius is acceptabel voor mij maar dan praat je meteen over de nieuwste  versies)  Zou graag electrisch willen rijden maar de aanschafprijs is voor ons echt te duur. Die haal je er never nooit met het voordelige electrisch rijden uit. Bovendien vind ik alles eromheen erg onzeker vanwege de snelle ontwikkelingen op dit gebied (waardedaling-/snelle afbouw subsidies enz.) Ik vind het erg jammer want had gehoopt met mijn zonnepanelen (bijvoorbeeld met de Renault Zoe) in de toekomst van mijn auto een accu te maken als de salderingsregeling minder wordt. Ik er zou dezelfde autokosten ervoor over willen hebben als ik nu heb met mijn Peugeot. Heb gekeken naar leasen maar dat wordt boven de 30.000 km/jaar ook fors duurder als ik het goed begrijp. En een deel lenen is in verhouding ook erg duur bij die hoge kilometerstanden. (zoals je accu-huur bijvoorbeeld)
Toen ik merkte dat electrisch rijden voor ons te hoog gegrepen is, viel mij op dat de bio-variant van CNG al wel aanwezig is. Het schijnt dat je dan ook nagenoeg CO2 neutraal rijdt. Hoewel de actieradius van betaalbare auto’s van dat soort ook weer niet om naar huis te schrijven is.. Ook kom ik er niet achter wat nu feitelijk schoner is; LPG of CNG. (een duitse studie wijst er op dat vanwege het traject bron naar tank vd auto LPG ‘schoner’ uitvalt dan CNG) Maar hoe toekomstbestendig zijn deze brandstoffen? Daar hoor je ook heel verschillende geluiden over. En telt die CO2 besparing wel als er straks allerlei heffingen gaan gelden op fossiele brandstoffen? En al ben ik een rustige rijder; een onverhoopte klepzittingrevisie is nog altijd een dure grap. Mijn auto schijnt wel betere versie klepzitting te beschikken. Tot nu toe ben ik trouwens niet ontevreden over LPG want heb meerdere auto’s tot wel 4, 5 keer het klokje rond gereden die daarna nog ‘als een zonnetje liepen.’ Wat mij betreft hangt de keuze voor (bio) LPG of CNG vooral ook erg af van de toekomst

Al met al een vrij onzeker perspectief. Maar misschien kunt u (op basis van data en eerdere ontwikkelingen?) voor mij een redelijk ‘safe’ keuze doen want die is, lijkt mij momenteel cruciaal. Wat ik dus graag wil weten is welk soort auto (ben nog lang niet van plan van baan te veranderen) aan te bevelen valt als (in deze volgorde) 1. milieuvriendelijk, 2. toekomstbestendig, 3. betrouwbaar, 4. Gebruikersvriendelijk, 5. goedkoper door kleinere auto. Maar wat betreft punt 5; als het moet, wil ik die winst toch graag gebruiken om (nog) milieuvriendelijker te gaan rijden.


Mijn meer specifiekere wensen tav de autoeigenschappen:  

-   redelijk comfortabele rijeigenschappen (goede stoel; lange ritten!)
-   (voor een kleine auto) zo ruim mogelijk, praktische bagageruimte.
-   heb meestal een 1.6 motor gereden en vind dat krachtig genoeg. 1.4 zou ook kunnen maar niet al te sloom graag. De Opel corsa van mijn vrouw (LPG ecoflex, 27-STK-6) vind ik dus duidelijk ergerlijk traag en te weinig pk’s
-   het uiterlijk is niet het belangrijkst maar wel graag strakke (vierkant vind ik mooier dan rond) lijnen -een beetje sportief- Een beetje conservatief; VW, Volvo, Seat, Opel maar hiervanuit gedacht eigenlijk nog liever een Aziaat vanwege de betrouwbaarheid
-   electronica is weinig belangrijk. Hoef niet allerlei technische snufjes; doe het liefst nog alles zelf. Centrale deurvergrendeling en cruise control, airco is inmiddels wel een must geworden. Climate control is ook wel relaxed maar niet noodzakelijk. Mocht er toch nog een electrische auto uitrollen als advies,  lijkt het me ideaal om ’s morgens in een opgewarmde auto terecht te komen. Qua veiligheid is electronica natuurlijk wel belangrijk. En oja.. mijn Peugeot stuurt erg licht. Dat is voor langere ritten ook wel erg prettig heb ik gemerkt
-   Ik heb goede ervaringen met LPG maar een lagere km-stand is wat dat betreft extra gunstig
-   Transmissie maakt voor mij niet uit als de optimale keuze ervan afhangt. Schakelen vind ik wel altijd nog leuker. Dus als het niet uitmaakt..

Hopelijk kunt u een auto vinden die hierbij aansluit. Of rij ik nu eigenlijk al heel voordelig wat dit betreft? Dat kan natuurlijk ook.. Dan hoef ik (nog) niet te veranderen en hoor ik het ook graag!

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U rijdt met uw Peugeot 207 30-40.000 km per jaar op LPG. U wilt goedkoper en zo milieuvriendelijk mogelijk gaan rijden. Deze twee vallen alleen samen in een A-segment auto op benzine. Een moderne benzinemotor draait voor wat betreft luchtkwaliteit schoner op benzine dan op LPG. Vooral de uitstoot van NOx is 4 tot 10 keer hoger bij LPG-auto's. De uitstoot van CO2 is bij LPG gemiddeld 15% lager, maar dat is die van een kleinere zuiniger benzine auto, in vergelijking met uw huidige auto ook.

Ik neem als voorbeeld de Kia Picanto, waarbij private lease ook nog goedkoper uitvalt dan aanschaf nieuw. U moet echter (bij koop) ook rekening houden met de investering die u moet doen. Een auto kan, zoals u zelf had uitgerekend, 1000 euro goedkoper per jaar rijden. Er moet wel een paar duizend worden uitgegeven om die 1000 per jaar te besparen. Doorrijden is in die zin nog niet zo gek.