Gekocht zonder garantie daarmee bedoel ik extra bij gekochte garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 mei 2019

Ik heb op 8 april 2019 bij een Renault dealer een Renault Kangoo gekocht bouwjaar 2006. Benzine motor er staat 104000 km op de teller. De auto is daar altijd in onderhoud geweest en er zit een nieuwe APK op. We hebben een proefrit gemaakt met de auto voordat ik hem kocht en dat ging allemaal prima. De auto hoeft over 22000 km pas weer een beurt hebben.

Nadat ik de auto 1 dag in mijn bezit had blijkt dat er iets niet goed is hij geeft een storing waardoor de auto niet meer dan 2500 toeren maakt en ik geen vaart kan maken en dat is niet veilig op de weg. Nu heb ik de verkoper benaderd om dit op te lossen. Alleen geeft de verkoper aan dat dit voor eigen rekening komt aangezien ik hem gekocht heb zonder garantie. Maar daar ga ik niet mee akkoord omdat ik de auto net 1 dag in me bezit heb. Ik heb inmiddels ook een aangetekende brief gestuurd met het verzoek tot oplossing van het probleem.

Ik zou graag van u horen welke kansen ik maak.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 8 april 2019 heeft u bij een Renault dealer een Renault Kangoo (2006/104.000 km). De auto is geleverd zonder garantie. Eén dag na levering openbaarde zich een mankement. De dealer is niet bereid het gebrek kosteloos te herstellen. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Non-conformiteit
Nu er zich al na één dag een storing openbaarde, maakt dat de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst. De redelijke verwachting wordt mede gevormd aan de hand van; de prijs, bouwjaar, kilometrage en informatie van verkoper.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u de verkoper (Renault dealer) in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen/

Kosten reparatie
Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de kosten voor rekening en risico van de verkoper.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze in het geval u niet tot een vergelijk komt met de verkoper.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten garage kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.