Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kapotte lager in een VW DSG versnellingsbak

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 april 2019

Mogelijk is een lager in mijn DSG versnelling bak of het differentieel aan het bezwijken. Dit is bevestigd door de dealer. Er is geen reparatie-protocol, het komt dus blijkbaar (vrijwel) nooit voor. De dealer raadt aan de hele bak á €6100,- te vervangen. Hoewel er veel km gereden zijn (145000) lijkt me dit voor een Golf 7, highline, ACT, uit jan 2015 een onredelijke zaak. Vragen: is er een methode om te verifiëren of de diagnose goed is en, zoja, is dat dan niet een fabrieksgarantie / coulance zaak?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een vermoedlijk defecte DSG versnellingsbaklager bij uw Golf 7.

Bij een automatische transmissie valt een kapot versnellingsbaklager wat lastiger concreet vast te stellen dan bij een handbak. Maar een ervaren monteur zou bij een proefrit wel tot de juiste diagnose moeten komen. Voor een second opinion zou u nog kunnen overewegen langs een DSG specialist te gaan voor eventueel ook een prijsopgave voor herstel. Revisie is daar dagelijks werk en wellicht minder kostbaar dan een volledige vernieuwing waar de dealer op aanstuurt.

Dat neemt niet weg dat wat duurzaamheid betreft deze bak niet aan de verwachting voldoet. In alle redelijkheid zou je een defect lager niet vóór 250.000 km hoeven te verwachten. U moet dus zeker met de leverende en verantwoordelijke dealer aan de slag wat betreft de kosten. Maar wanneer u wat meer aanvullende info heeft van een DSG specialist, komt u wellicht wat meer beslagen ten ijs. Misschien dat een dealer ook bereid is coulance te verstrekken op een reparatie elders uitgevoerd, en dat zal dan toch per definitie goedkoper zijn dan coulance verstrekt op een hele nieuwe DSG. Maar u heeft op basis van non-conformiteit reden genoeg om u niet zomaar neer te leggen bij het gebrek en de beoogde kosten. U moet dan denken aan een ingebrekenstelling richting de dealer met het uitspreken van de verwachting dat hij met een passende oplossing komt.

Zie aanvullend ons Stappenplan klachten na aankoop.