Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verkoop dieselauto verstandig?

Vraag gesteld door Martijn op 15 april 2019

Ik zoek een advies op bovengenoemde vraag. Ik kom op de site deze correspondentie tegen:

Oude vraag van een ander lid: 
Onze Skoda Fabia greenline (diesel) is van dec.2010. Eigenlijk willen we deze auto oprijden maar in Duitsland wordt gesproken over afsluiting van 70 steden voor diesels van voor 2015. Ook in Nederland hoor ik steeds meer van dit soort geluiden. Is het raadzaam over te stappen op een benzine/elektrische auto voordat diesels onverkoopbaar worden?

Antwoord van ANWB expert Erik Jan de Jong: 
De dieselauto ligt al een tijd onder vuur vanwege de luchtkwaliteit in de steden.

Recente ontwikkelingen in Duitsland hebben tot gevolg dat ook moderne dieselauto's straks niet meer overal mogen komen. Dat maakt de auto's voor minder mensen interessant, wat uiteraard zijn weerslag heeft op de waarde van dieselauto's op de tweedehands markt.

Voor wat betreft het milieu (luchtkwaliteit ter plaatse) zou de overstap naar een benzine, of beter, een nog minder vervuilende auto een goede stap zijn.

Kijken we alleen naar de kosten, dan zou ik niet overhaast de auto verkopen. Een plotselinge waardevermindering is geen probleem zolang u de auto gewoon blijft rijden. Pas op het moment dat u de auto verkoopt wordt de waarde omgezet in geld. Het kan best zijn dat het verlies op dit moment veel groter is dan later, als de auto door zijn hogere leeftijd toch al minder waard is geworden. De afschrijving gaat minder snel naarmate de auto ouder wordt.

Nieuwe vraag:
Is het standpunt hierin veranderd gezien de ontwikkelingen en besluiten van afgelopen vrijdag ten aanzien van de milieuzones in Nederland?

Ik stel de vraag even op deze manier omdat ik niet zag hoe ik kon reageren op het antwoord op jullie platform.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over het besluit dat 12 april jl. is genomen over milieuzones.

Vanaf 2020 mogen gemeenten zelf bepalen of er een milieuzone wordt ingesteld. Dat kunnen er twee zijn. Een gele waarbij dieselauto's met emissieklasse Euro2 en lager worden geweerd (dus Euro 3 en hoger zijn toegestaan.) Dat zijn diesels van pakweg 2000 en ouder. De groene milieuzone wordt alleen toegankelijk voor diesels met emissieklasse Euro 4 en hoger. Dat gaa tom diesels van auto's van 15 jaar en ouder. In 2015 De Euroklasse is dus bepalend. Als die niet op het kenteken staat zal de datum eerste toelating bepalend zijn. Ik citeer uit het ontwerpbesluit: " Indien vaststelling emissieklasse met toepassing van Tabel 2 niet mogelijk is, vaststelling emissieklasse aan de hand van de datum waarop het betreffende voertuig volgens het kenteken voor het eerst tot het verkeer op de weg is toegelaten (DET). Hierbij krijgen alle voertuigen met een DET die na de ingangsdatum voor nieuwe voertuigtypes van de nieuwe Euronorm ligt, het voordeel van de twijfel. Deze voertuigen krijgen de hogere emissieklasse aangetekend."

En: "Vanaf 2025 wordt het toegangsregime strenger. Vanaf dat moment kan een gemeente voor personen- en bedrijfsauto’s met een dieselmotor kiezen voor een groene of blauwe zone." In de blauwe zone zijn alleen dieselauto's toegestaan die voldoen aan Euro5 of hoger. De emissieklasse wordt dus een belangrijk gegeven. Met een Euro5 (of hoger) dieselvoertuig zult u in Nederland de komende jaren niet tegen gebiedsbeperkingen oplopen. Euro 2 en Euro 3 diesels kunnen vanaf 2020 op sommige plekken worden geweerd. Dat zijn auto's van (op dit moment) minimaal 19 en 14 jaar oud. Voor Euro 3 en Euro 4 gaat dat vanaf 2025 gelden, àls gemeenten besluiten deze maatregel te gaan toepassen".