Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mitsubishi Outlander

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 april 2019

Onze auto Seat Alhambra is 12 jaar oud en heeft 270000 km gelopen. We overwegen om een andere auto te kopen en willen gaan overstappen van benzine naar hybride auto. We weten het niet of wel verstandig is om Mitsubishi outland PHEV te kopen en deze auto is ook geschikt voor de caravantrekker. En we hebben zonnepanelen op het dak. De wegenbelasting van hybride auto's medio 2020 zou helemaal anders worden. Volgens mij moeten we medio 2020 volledige tarief wegenbelasting betalen?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over motorrijtuigenbelasting voor een PHEV. U overweegt een Mitsubishi Outlander PHEV te kopen ter vervanging van uw Seat Alhambra op benzine maar weet niet of dit verstandig is. U heeft zonnepanelen op uw dak.

In de periode 2020 t/m 2024 geldt voor PHEV-auto's (Plug-in Hybrids) het halftarief motorrijtuigenbelasting (MRB). Let er daarbij wel op dat dit alleen geldt als de auto niet meer dan 50 g/km CO2 uitstoot. Dit is vastgelegd in het belastingplan 2020 dat eind 2019 door de Tweede en vervolgens de Eerste Kamer is goedgekeurd. Auto’s die een CO2 uitstoot hebben van maximaal 50 g/km betalen halftarief motorrijtuigenbelasting in de periode 2020 t/m 2024. In 2025 wordt dit omgezet naar driekwarttarief en in 2026 wordt het volle tarief doorberekend.

Het is hierbij belangrijk te weten dat niet alle PHEV’s voldoen aan de grenswaarde van maximaal 50 g/km CO2-uitstoot. Informatie over de motorrijtuigenbelasting kunt u terugvinden op de ANWB site.

Om te bepalen of het verstandig is van een benzine naar hybride auto over te stappen, speelt natuurlijk ook uw rijgedrag een rol. Als u dagelijks ongeveer 50 km rijdt zonder snelwegen kunt u mogelijk het overgrote deel elektrisch rijden. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van de capaciteit van uw zonnepanelen. Als dit op stroom van uw zonnepanelen kan is het natuurlijk helemaal fantastisch, ook voor het milieu.