Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Laadstroom lampje

Vraag gesteld door Hhvwb op 14 april 2019

Ik heb interesse in een youngtimer. De auto staat te koop maar heeft een jaar niet gereden. Bij een eerste bezichtiging is er een startaccu aangesloten. Het laadstroom lampje bleef even branden maar ging later, dacht ik, uit. Bij een proefrit, een week later, startte de auto vlot. De voltmeter gaf ca. 13 volt aan. Tijdens de hele rit, tussen de 5 en 10 km., bleef het laadstroomlampje echter branden. Volgens de verkoper was de snelheid niet hoog genoeg geweest om de accu voldoende te laden. Ik heb uitsluitend op provinciale wegen gereden dus hooguit 80 km. gedurende korte tijd. Kan het kloppen wat de verkoper zegt? Dus als de accu voldoende opgeladen kan worden is dan dit euvel verholpen of is er iets anders aan de hand bijv. met de dynamo. Ik vind het nl. wel vreemd dat de voltmeter voldoende lijkt aan te geven.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een proefit gemaakt in een oudere auto. Het acculampje (laadstroom) bleef branden.

Een brandend acculampje betekent dat de accu niet wordt bijgeladen op dat moment. Het lampje zegt niks over de accu, maar over het laadcircuit. Al vanaf stationair toerental hoort een dynamo te laden. Dat een snelheid van 80 te laag is om een accu te laden is natuurlijk onzin. Het lijkt er sterk op dat de verkoper met die opmerking een mankement wil verdoezelen. Als een verkoper zich van deze werkwijze bedient moeten we dus extra opletten. De Voltmeter geeft keurig 13 Volt aan, omdat de accu waarschijnlijk voor de rit goed opgeladen was. Maar reken op een reparatie aan de dynamo en let extra op bij vermoeden van onwaarheden.