Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Inruilauto motorbeschadiging

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 april 2019

Mijn VW Tiguan heb ik ingeruild bij een VW dealer en tevens heb ik een nieuwe auto gekocht. De inruilwaarde was laag, omdat de turbo kapot was en er een olie lekkage was. Er zijn toen verschillende afspraken gemaakt. De reparatie was op kosten van de dealer, en Chef werkplaats verzekerde mij, dat de auto geen olie meer zou lekken na de reparatie. De gerepareerde auto mocht ik gebruiken tot mijn nieuwe auto afgeleverd zou worden.

3 weken na de reparatie kreeg ik een melding olie bijvullen en dat heb ik ook gedaan. Vond het wel vreemd na zo’ n kort tijdstip. De volgende dag op mijn oprit de melding met het rode oliekannetje. Onder de auto lag opnieuw olie. De auto is opgehaald en de diagnose is, dat 1 van de cilinders kapot is. De auto is nu Total löss verklaard. Nu stelt de VW dealer mij aansprakelijk voor de schade, terwijl ik denk, dat er een oorzakelijk verband is tussen de reparatie en de nieuwe Schade.
Hoe ga ik hier het beste mee om?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Mede vanwege een defect aan de turbo en een olielekkage heeft u besloten de Volkswagen Tiguan in te ruilen op een nieuwe auto. Hierbij zijn er tal van afspraken gemaakt met de dealer. Zo ook dat de dealer de ingeruilde auto zou herstellen, om vervolgens de auto als leenauto te mogen gebruiken tot aan de dag van levering nieuwe auto. In de lesperiode is de olielekkage teruggekeerd en blijkt de motor total loss. Vraag is nu voor wiens rekening deze schade komt.

Risico voor dealer
Als ik u goed heb begrepen heeft u uw auto ingeruild op een nog af te leveren nieuwe auto, waarbij het eigendom direct is overgegaan op de dealer. Vervolgens heeft u de gerepareerde auto te leen aangeboden gekregen tot aan datum levering nieuwe auto.

Wanprestatie dealer (art 6:74 BW)
Allereerst dient dan de vraag zich aan of de garagist de auto wel deugdelijk hersteld heeft. Het heeft er alle schijn van dat de monteur steken heeft laten vallen bij herstel/vervanging van olielekkage en turbo. Het is nu aan de dealer te bewijzen, dat de monteur hierbij geen steken heeft laten vallen.

Schade leenauto
Uitgangspunt hierbij is dat de auto in dezelfde staat dient te worden terug gegeven aan de uitlener. Wanneer zich een technisch mankement voordoet, waarbij de inlener hier part noch deel aan heeft - komen deze herstelkosten voor rekening en risico van de uitlener, tenzij anders overeen is gekomen.