Distributieketting Dacia Duster weer kapot

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 april 2019

Dacia Duster, bouwjaar mei 2015. Gekocht in augustus 2016, tijdens proefrit hoorde we ratel in de motor. Garage (Arend) heeft aangegeven dit op te lossen en heeft gehele distributieketting vervangen. Nu, april 2019, hoorde we weer ratel en garage heeft onderzocht dat weer distributieketting de oorzaak is, te weten de kettingspanner. Hij wordt weer compleet vervangen en tegenwoordig hebben ze een andere kettingspanner maar die heeft hetzelfde artikelnummer dus ze kunnen eigenlijk niet zien of de kettingspanner die nu kapot is een oude of nieuwe versie is. Ze gaven aan dat er geen garantie meer op zit, maar Renault neemt 30% voor zijn rekening en de garage (Arend auto) neemt 50% voor zijn rekening. Mijn bijdrage is dan 15% (230 euro) . In eerste instantie leek me dat niet onaardig.

Vraag 1: Is dat redelijk?
Verder heb ik gevraag voor garantie in de toekomst. Dat is 1 jaar, en na dat jaar bekijken ze bij mogelijk nieuwe problemen de situatie op dat moment.
Vraag 2: Is dat redelijk, mag ik een langdurige garantie eisen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De distributieketting en de kettingspanner van uw Dacia Duster zijn voor de tweede keer vervangen. U vermeldt geen motortype maar van de 1.2 TCe 130 benzinemotor lezen we helaas meer gevallen. De kettingspanner lijkt (mede) de veroorzaker te zijn.
Het voorstel om 15% bij te dragen is niet onredelijk. De garantietermijn van 1 jaar ook niet, omdat er normaal gesproken 3 maanden garantie op een reparatie zit. Een langdurige garantie is misschien overeen te komen, maar niet te eisen. Wel moet het product conform zijn en blijven aan wat u als consument redelijkerwijs mag verwachten. Een levensduur van iets meer dan 2,5 jaar is te kort voor een distributieketting. Dat wordt met het coulancepercentage van 85% ook erkend. Dat blijft ook zo als de ketting over 2,5 jaar weer vervangen zou moeten worden.