Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Diesel

Vraag gesteld door N. Heideman op 12 april 2019

Ik ben mij aan het orienteren op de aanschaf van een occasion auto. Vanwege de voordelige aanschafprijs gaat mijn voorkeur uit naar een zuinige diesel. Waar moet ik op letten, met name wat betreft milieu-zones in binnen en buitenland? En eventueel wat betreft (aankomend) beleid en belastingen.

De volgende auto heb ik op het oog: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Limited. Eventueel: Renault Megane Estate 1.5 dCi Bose. 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een gebruikte diesel en vraagt zicht af waar u op moeten letten m.b.t. belastingen en milieuzones.

De restwaarde van diesel staat behoorlijk onder druk, dat is al enige tijd aan de gang en de verwachting is dat dit nog zal voortduren. Dit is het gevolg van dalende vraag naar dieselauto’s, zowel in Nederland als in het buitenland, waar veel van onze diesels naar toe werden geëxporteerd. De aanschaf van een nieuwe diesel zal een hoge afschrijving als gevolg hebben die in de toekomst alleen nog maar nadrukkelijker zal zijn. De keerzijde is dat de aanschafprijzen van gebruikte dieselauto’s ver onder die van vergelijkbare benzineauto’s liggen. Dat is wellicht ook de reden van uw overweging.

Het is aannemelijk dat er in de nabije toekomst nog meer milieuzoneringsmaatregelen komen. Dit betekent dat er vooral met diesels gebiedsbeperkingen te verwachten zijn. Slechts voor de nieuwste generatie diesels (die voldoen aan euro 6d temp) lijkt de kans op rijverboden in binnensteden klein. Een nieuwe diesel die aan de meest strenge milieuklasse weet te voldoen zal dus niet heel gauw in milieuzones geweerd worden. Bij de koop van een occasion zou u kunnen kiezen voor de generatie vanaf ongeveer september 2014.

Voor 2019 stond overigens voor vervuilende diesels een toeslag van 15% op het volledig tarief gepland. Het ict-systeem van de Belastingdienst was echter niet tijdig gereed om deze toeslag per 2019 in werking te laten treden. De overheid streeft erna deze toeslag per 1 januari 2020 in werking te laten treden. Vervuilende diesels zijn dieselauto’s die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten (zonder af-fabriek roetfilter). De aanbevolen generatie gebruikte diesels zijn ruimschoots schoon genoeg om niet voor deze verhoging in aanmerking te komen.