Aankoop auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 april 2019

Ik heb 25 maart 2019 een auto gekocht , Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4, bij een autodealer. Mij was beloofd dat bij aflevering (295 euro extra) een beurt gedaan zou zijn. Niets bleek minder waar, na inspectie bij een Alfa Romeo garage bleek er meer aan de hand te zijn. Zo was de linkerachterveer gebroken (was aan de roest te zien een oude breuk), airco kwam geen koude lucht, zijn beurt was ook niet gedaan (vuile luchtfilter) ,een olielekkage bij de oliesensor, xenon verlichting rechtsvoor knippert en hitteschild doorgeroest. Ik heb hierna gelijk de dealer gebeld en deze gaan de veer en airco bijvullen maar ik heb zo mijn bedenkingen erover. Bij nader onderzoek bij een andere autodealer bleek ook dat de auto een schadeauto was geweest vanwege de lage BPM waarde wat mij niet verteld was. Nu woon ikzelf in Hedel en de auto is gekocht in Broek op Langedijk bij Devus Dealer Occassion. De reparaties zouden/gaan ze uitvoeren op 9 mei maar ik krijg geen leenauto mee, "ik moest maar met de trein" werd gezegd. Ik weet eerlijk gezegd niet wat mijn rechten zijn en ik heb steeds minder vertrouwen gekregen in de auto en de dealer, wat kan ik nu het beste doen?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft op 25 maart 2019 bij een autobedrijf een gebruikte Alfa Romeo (2007/92... km) aangeschaft. Kort na levering heeft een Alfa specialist een aantal gebreken ontdekt zoals een gebroken achterveer, kleine olielekkage, niet functionerende airco, etc. De verkoper heeft toegezegd een en ander op 9 mei te zullen herstellen. De verkoper stelt u gedurende de herstelperiode geen vervangend vervoer ter beschikking. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Aankoopkeuring
Ik adviseer u om in het vervolg eerst een aankoopkeuring uit te laten voeren, alvorens tot koop over te gaan.

Non-conformiteit
Wanneer de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst, dan is er sprake van non-conformiteit (art 7:17 BW). De redelijke verwachting dient onder meer te worden gebaseerd op; het bouwjaar, kilometrage, prijs en informatie verkoper.

Vervangend vervoer
Wanneer er sprake is van non-conformiteit dan kunt u gedurende de herstelperiode van de auto, op grond van art 7:24 lid 1 BW de kosten van gelijkwaardig vervangend vervoer claimen bij de verkoper, tenzij de verkoper u voorziet in uw vervoersbehoefte.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.