Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stuurkolom en stuuras Toyota Prius

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 2 april 2019

Op mijn Prius Dynamic, 2010 met 183.000km op teller bij aankoop in januari 2019 zit nog garantie. (speciale toyota ocassion plus garantie)

In de eerste week na aankoop is een rammelend geluid geconstateerd. Dit is vooral goed hoorbaar op hobbelige wegen, bij lage snelheden. Dit zou uit het stuur komen en niet schadelijk zijn volgens de garage . Ik heb toen (met toestemming) een second opinion laten doen bij een andere toyota garage. Uitkomst: he tblijkt van het stuurkolom te zijn.

De stuurassen moeten vervangen worden. De onderdelen zijn intermediate shaft en intermediate shaft assy.
Advies second opnion garage aan mij is: geen maanden meer mee blijven rijden. maar er wordt niet concreet uitgelegd of het gevaarlijk is ermee te blijven rijden, noch waarom het is ontstaan.

Ik ben hiermee naar de dealer gegaan. die zegt: of die twee onderdelen zijn kapot, of die zijn niet kapot. Er is geen middenweg. Zij geven daarom geen garantie, want de auto rijdt nog, dus het is niet kapot.

Mijn vraag is:
- klopt het dat dit geen gevaarlijk probleem is?
- klopt het dat er geen middenweg is, zoals dealer stelt en dat het niet toe gaat nemen in de tijd en ik straks een wellicht onbestuurbare auto rijdt
- is het geen APK-afkeurpunt?
- klopt het dat dit niet uit garantie vergoedt wordt?
N.B. is het slijtage, of metaalmoeheid? eerder zijn er voor diverse modellen terugroepacties geweest van het stuurkolom, vanwege een té zacht metaal dat gebruikt is voor de stuurkolommen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft 'n aantal vragen over het rammelende bijgeluid bij uw Toyota Prius vanuit de stuurkolom.

Als eerste wil ik u wijzen op het RDW Terugroepregister waar ook een stuurkolom gerelateerd probleem wordt beschreven. Kennelijk is dat reden genoeg geweest om auto's terug te halen omdat dit een veiligheids gerelateerd onderwerp is. Wanneer blijkt dat dit om hetzelfde gebrek gaat, zou u dat dus kunnen plaatsen onder noemer dat dit toch mogelijk gevaarlijk kan zijn. Daar zijn terugroepacties immers ook op gericht. U refereert daar zelf ook al aan. Wat apk betreft zijn er tal van keuringseisen waar ik geen hele concrete afkeur uit kan ontdekken bij het omschreven verschijnsel.

Een rammelend bijgeluid is wat mij betreft per definitie een gebrek. Natuurlijk kan dat relatief onschuldig zijn zoals een rammel in de uitlaat of een veerpoot. Maar een rammel is een gebrek en mag u verwachten dat dit onder garantie verholpen wordt. En ik wil nogmaals benadrukken dat óók gezien het stuurkolom recall verleden, dit bijgeluid toch als een gebrek beschouwd moet worden en de inzet moet zijn dit te verhelpen. Dat de auto hiermee gewoon rijdt mag niet de motivatie zijn om hier niets aan te hoeven doen.