Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mogelijk gevolg van diesellekkage?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 9 april 2019

Juli 2018 is de motor van mijn Volvo V70 2.0 D kapot gegaan en is vervangen door is een volledig gereviseerde motor. Er zit 1 jaar garantie op. Nu is onlangs een diesellekkage geconstateerd, deze is verholpen, er bleek een brandstofafvoerslangetje niet goed te zitten bij 1 van de cilinders. Echter na 2 dagen was ik net onderweg en constateer weer dieselstank. Op weg naar de garage viel plotsklaps de motor uit, deze wou ook niet meer starten. Er bleek een spanner te zijn geknapt die ook de multiriem heeft kapot geslagen, een sensor kapot en ook waren er 16 klepregelaars (?) kapot gegaan. Dit is inmiddels allemaal vervangen.  De kosten worden geschat op ongeveer 1800 euro.

Ik heb een aantal vragen:
- is er een causaal verband mogelijk tussen de diesellekkage en de geknapte spanner? kan de riem tegen diesel of is deze mogelijk hierdoor aangetast?
- had de multiriem normaal gesproken niet vervangen moeten worden bij het monteren van de nieuwe motor (of is het normaal dat de oude onderdelen anders dan het motorblok worden overgezet). ik heb destijds nog gevraagd of er nog reparaties aan zaten te komen of dat ik voorlopig vanaf zou zijn, ervan uitgaande dat ik een zo goed als nieuwe motor zou hebben
- het kappen van een spanner of riem heeft nogal wat gevolgen, als een auto volledig in onderhoud is bij een garage had deze dan niet preventief vervangen moeten worden (zeker in het geval dat het een riem was van de oude motor)
- is de garagehouder (waar ik overigens een prima verstandhouding mee heb) iets te verwijten in deze kwestie?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Naar aanleiding van een motorrevisie bij uw Volvo V70 en recent ontstane gebreken heeft u de nodige vragen.

U vraagt of de brandstof lekkage gevolgen kan hebben voor de multiriem. Wanneer de diesellekkage uiteindelijk ook de riem heeft bereikt kan deze daardoor aangetast raken en versneld defect gaan. Dat geldt ook voor olie dat bij een lekkage een nadelig effect heeft op de levensduur van deze riem.

U meldt dat de motor in juli 2018 is vervangen voor een gereviseerd exemplaar. Dan lijkt het mij vanzelfsprekend dat aandrijfriemen automatisch mee vervangen worden voor weer nieuwe en frisse exemplaren. In ieder geval zou je mogen verwachten dat revisie ook betrekking heeft gehad op dergelijke aan slijtage onderhevige onderdelen. Uiteraard is het gebruikelijk dat bepaalde componenten overgezet worden zoals bijvoorbeeld startmotor, dynamo en spruitstukken. Maar wanneer men bepaalde componenten tóch besluit over te bouwen, zou u er van mogen verwachten dat men heeft kunnen beoordelen dat deze niet binnen een termijn van één jaar alsnog de geest geven. Zoals bijvoorbeeld ook de spanner/geleiders van deze multiriem.

U geeft aan één jaar garantie te hebben op de revisie. Ik ben van mening dat dit alles onder die noemer valt, omdat u mag verwachten dat revisie óók slaat op deze bewegende delen. Het is dan vanwege de nog lopende garantie aan de garage om aan te tonen dat dit niet verwijtbaar is. Dat geldt ook voor de brandstoflekkage, vooral óók wanneer blijkt dat dit tot bij de riem heeft kunnen geraken. Dan ben ik van mening dat u dit bij een zorgvuldige revisiemotor niet had hoeven te verwachten en dat deze kosten voor de reparateur zijn.

Zie aanvullend nog ons Stappenplan onderhoud en reparatie