Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hyundai i20

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 30 maart 2019

Ik wil begin volgend jaar een nieuwe Hyundai i20 kopen. Nu heb ik gehoord dat het kabinet van plan is de BPM -stevig?- te verhogen. Is dit ivm het invoeren van de WLTP waarde of weer alleen een ordinaire belastingverhoging? Misschien is het verstandig de aankoop naar dit jaar te vervroegen?

Antwoord van Paul

Antwoord van Paul

ANWB Expert

U vraagt of het in verband met de BPM perikelen verstandig is de aankoop van een nieuwe auto naar dit jaar te vervroegen.

De BPM wordt nu berekend op basis van de NEDC CO2-waarde. Op enkele 'oude voorraad' auto's na hebben alle nieuwe auto’s echter al een nieuwe en meestal hogere WLTP CO2-waarde. Voor het bepalen van de BPM wordt daarom nu de nieuwe WLTP CO2-waarde teruggerekend naar een oude NEDC CO2-waarde. Het is echter de bedoeling dat in de (nabije) toekomst de BPM bepaald gaat worden op basis van de WLTP CO2-waarde. Hiermee komt het terugrekenen te vervallen. De overheid heeft aangegeven dat deze omzetting budget neutraal moet gebeuren. Dit betekent dat de BPM tarieven onder het nieuwe regiem (flink) naar beneden bijgesteld moeten worden om zo de (veel) hogere WLTP-waarde te compenseren. Wel is het de bedoeling dat dan voor elke CO2-verhogende accessoire extra BPM in rekening wordt gebracht.

De ingangsdatum van de omzetting wordt steeds verschoven en nieuwe BPM tarieven zijn ook nog niet bekend. Het kan zijn dat onderhandelingen over het klimaatakkoord hier ook een rol in spelen. Vooralsnog ziet het er naar uit dat er volgend jaar niets veranderd in de huidige BPM tarieven, op een kleine prijscompensatie na. Ik zou de aankoop daarom niet vervroegen.