wat moet ik doen in dit geval?

Vraag gesteld door P. Weerensteijn op 25 oktober 2017

l.s.

jl. September zijn wij, met de auto, op vakantie geweest naar de Costa del Sol. We hadden daar een leuk huisje gehuurd in de buurt van Comares.
Omdat wij doorgaans geen snel- of tolwegen willen rijden was de reis fenomenaal. Op zaterdag 3 september zijn we aangekomen in Comares en moest de route naar het huisje gevolgd worden. Deze route was over, voor ons, wat minder goede wegen omhoog en naar beneden, dat stond ook in de beschrijving. Op de weg die wij naar beneden moesten kwamen wij twee auto's tegen, uitwijk mogelijkheden zijn er niet, dus ik moet, als dalende bestuurder achteruit, stijgend verkeer heeft immers voorrang.
Dat achteruitrijden lijkt makkelijker dan dat het in de werkelijkheid is. De auto wil niet achteruit omhoog rijden. Na heel veel moeite, afslaan e.d. kwamen we uiteindelijk weer op een vlak gedeelte waar de wagens konden passeren. Helaas zag ik, door de commotie, een klein muurtje over het hoofd, ondanks de sensors en maakte een lelijke schade aan de auto. De auto stond min of meer in de 'brand' ik wist eigenlijk meteen dat de koppeling verbrand kon zijn.
Maandags d.a.v. zijn wij naar VW dealer in Malaga gereden, omdat het wegrijden in de 1e versnelling moeizaam verliep en de auto erg bleef stinken. Merkwaardig maar waar, bij de dealer wilden ze niet eens even kijken naar de ernst van de klacht, lieten weten niet eerder tijd te hebben dan 19 september, maar verwees ons naar een dealer dichterbij ons vakantieadres.
Zodoende kwamen we 13.30 uur in Velez-Malaga terecht.
Om een lang verhaal wat in te korten, ondanks dat ze er, naar hun zeggen, meteen aan zouden beginnen, kregen we, na veel vieren en vijven een oude huurauto, voor € 25,00 per dag mee, een Polo van minstens 10 jaar met 190 000 km. Rond 20.00 uur konden we naar huis.
De goed bedoelde 'woensdag klaar', werd een woensdag later. Tussendoor kreeg ik nog een mail dat de versnellingsbak uit elkaar moest om het defect op te sporen.
Omdat mijn Crosspolo pas anderhalf jaar oud is werd door de dealer in Spanje een poging gedaan om het geheel te claimen op garantie. Dit werd echter afgewezen omdat de auto op Nederlands kenteken staat. Mij werd aangeraden de leverende dealer in te schakelen bij thuiskomst.
Dat heb ik gedaan, de benodigde paperassen doorgestuurd en het verhaal uitgelegd. Ik kreeg tijdens het telefoongesprek meteen een fout gevoel en hoorde tussen de regels door dat het eigenlijk meer aan de berijder ligt dan aan de auto, merkwaardig want ik rij pas 45 jaar auto. Ik werd ook meteen gewezen op de slechts 6 maanden garantie op de 'slijtage gevoelige onderdelen'
hetgeen ik bij aankoop niet heb meegekregen, ook van de VW pechhulp was ik niet op de hoogte.
Een paar dagen later werd ik teruggebeld en hoorde ik dat het niet onder de garantie bepaling valt, ondanks dat ik 2 jaar extra garantie had bijgekocht bij de aanschaf van de auto.
Ergernis alom dus. Na heel veel heen en weer praten wees ik hun eerste coulance aanbod van € 250,00 af. Ik ben van mening dat de auto gewoon achteruit moet kunnen rijden, ook omhoog dus dat het gehele bedrag onder de garantie moet vallen.
Het tweede aanbod, waar ik nb. zelf op aandrong, om de kwestie op 50/50 basis op te lossen werd uiteindelijk beklonken.
De vraag op mijn probleem is echter niet opgelost. Aan iedereen die maar iets met techniek te maken heeft in mijn vrienden en kennissenkring heb ik om advies gevraagd. Ook aan de service inspecteur van de leverende dealer.
Bij de 30.000 km beurt, die ik wel bij VW maar niet bij de leverende dealer is uitgevoerd, is het probleem nogmaals aangesneden. Ook deze service inspecteur wist geen oplossing. Na een gesprek met de werkplaatschef deelde hij mij mede dat de auto net zo goed voor als achteruit moet kunnen rijden ook de berg op maar het is een samenspel van rem- koppeling en gas.. Weer liet ik weten dat ik pas 45 jaar auto rijd.
Ik kom er dus niet uit. Ik ben van mening dat de Crosspolo helemaal niet achteruit omhoog kan, echter ik wil het niet nogmaals uitproberen.
Kunt u helpen, hoe moet het wel?

Met vriendelijke groet,


Antwoord van Leo

ANWB Expert

U bent van mening dat uw Volkswagen CrossPolo niet achteruit een helling op kan.

In basis moet een Volkswagen CrossPolo dit zonder problemen kunnen en u vraagt of ik u kan helpen hoe het wel moet.

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden om hier achter te komen.

U kunt bij uw dealer vragen of een monteur samen met u, met uw auto, een helling achteruit op te rijden of u kunt een rijinstructeur vragen dit samen met u te doen.

Als de monteur of de rijinstructeur achteruit een helling op kan rijden met uw auto kunt u het in zijn bijzijn ook zelf proberen. Zij kunnen u dan, indien nodig aanwijzingen geven.