Wat is beter: rijden met caravan in de versnelling of automaat en cruise controle

Vraag gesteld door Sjakie-uil op 01 januari 2017

heb een Mazda cx5 en caravan tot 1500kg.
Waar geef je de voorkeur aan:
a. met cruise controle, constant in de vierde versnelling en zonodig terug/op schakelen rij dan gemiddeld rond de 3000 toeren.
Of: b. gewoon met de automaat rijden met cruisecontrole en dan rij ik zo tussen de 1800 en 4700 toeren. Rij dan op vlakke wegen onder de 2000 toeren.
Wat is het beste voor de motor?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt wat het beste toerental is voor een Mazda CX5 met een caravan tot 1.500 kg.

Misschien kunt u aangeven wat het bouwjaar is van de auto en welke motor er in zit?




***

Reactie van Sjakie-uil:

mijn auto is een 2liter mazda en is uit 2013.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Deze motor levert zijn maximale koppel bij 4.000 rpm en zijn maximale vermogen bij 6.000 rpm.

Bij een constante snelheid op een vlakke weg zou de D stand met cruise control moeten kunnen, immers als er vermogen gevraagd wordt zal de automaat terugschakelen.

In een heuvelachtig/berg gebied is het verstandig de motor handmatig boven de 4.000 rpm te houden tijdens het klimmen omdat de motor dan zijn maximale koppel levert. Bij het afdalen moet u natuurlijk altijd handmatig schakelen omdat de auto anders niet op de motor remt.
Ook de smering en koeling is dan dik voor elkaar



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Ik heb uw reactie verplaatst om het platform overzichtelijk te houden.

Op mijn vraag wat doe je met de auto en de caravan op vlak en bergachtig terrein. Heb ik eindelijk eens goed antwoord gekregen, vele malen heb ik deze vraag gesteld en deze is nooit kundig of bevredigend beantwoord. Nogmaals dank! M.vr.gr. Sjakie-uil oftewel Jacques.



***

Reactie van Adri van de Beek:

Ik rij met een aanhanger van 1800 kg achter mijn auto in de 5 en mogelijk in de slipstream van een vrachtauto, in de crouskontrol wel het toerental in de gaten houden en zo nodig schakelen



***

Reactie van dschaap:

Misschien moet u een lichter caravan aanschaffen. Is beter voor uw gemoedsrust, veiliger en goedkoper in brandstofgebruik



***

Reactie van Cees Oostrom:

Wij hebben een Mercedes E 270 CDI automaat van 2002 en een caravan die mag totaal wegen 1700 kg. Wat is het beste toerental om in te rijden? Wij rijden met de caravan altijd in de 3de of vierde versnelling en in de bergen terug naar twee. Dit is een type E



***

Reactie van Jos van der Drift:

Kunt u nog nader aangeven welk type 270 CDI het betreft (C,E, Vito?)



***

Reactie van Cees Oostrom:

Wij rijden in een Mercedes E 270 CDI



***

Reactie van Jos van der Drift:

Volgens onze info levert uw Mercedes een koppel (trekkracht) van 370 Nm bij 1.600 tpm. De meest trekkracht komt dus al bij 1.600 toeren vrij. In een bergachtige omgeving zou ik echter wel kiezen voor een wat hoger toerengebied omdat de motorische belasting dan wat meer ondersteuning krijgt van een betere koeling en smering. U kunt dus voor de juiste versnelling kiezen waardoor u in de bergen in de buurt van 2.500 toeren komt. Maar deze motor is een echte krachtpatser en heeft óók dankzij de turbo duidelijk minder toeren nodig dan een ''gewone'' benzineauto.



***

Reactie van batjevier:

Je voelt aan de auto hoe of wat, als je op de toerenteller moet kijken hoe de auto zich gedraagt lijkt het mij verstandig om uit de bergen weg te blijven met een sleurhut achter de auto



***

Reactie van Jur:

De theorie kan mij weinig bekoren, verhandelingen over maximum koppel en maximum vermogen zijn niet interessant. Het woord cruise control zegt exact wat het inhoudt, een hulpmiddel om een wagen op kruissnelheid te houden. Bij wisselende snelheden (file) en in de bergen (wisselende vermogens) is een cruise control absoluut onbruikbaar omdat er geen kruissnelheid is. Wie ooit boven Gap de N65 omhoog heeft gereden (omlaag kan trouwens ook) weet precies wat ik bedoel. Alleen op vlakke(re) wegen heeft de cruise control zin. Geen cruise control maar handmatig (pardon, voetmatig) op snelheid blijven en eventueel naar de andere standen van de automatische bak schakelen schakelen, heeft onmiskenbare voordelen. De motor en de bak hebben dan een optimale koeling. Een tweede zegen is dat dit je verlost van al dat gepriegel aan de cruise control om de wagen netjes door de moeilijke passages met de wisselende belastingen te loodsen.



***

Reactie van Bartje 007:

Beste Jur, Ik rij regelmatig en veel in de Alpen: Briancon, Gap, Chamonix, Tunnel de Frejus, etc. etc. en dat voor 95% op de cruise-control. Combinatie Lexus LS en 1.5 ton caravan: totaal 3,5 Ton. Ik geef eerlijk toe dat de haarspeldbochten na de Frejus-tunnel niet op cruisecontrol gaan (doet Max ook niet met zo'n combinatie), maar de rest wel! Als je een cruise-control bedienen gepriegel vind moet je waarschijnlijk een andere auto nemen waar wel een goeie cruise-control inzit.



***

Reactie van LWHMJanssen:

Ook bij een diesel geldt, als hij moet werken moet hij te eten hebben! Dus alleen koppel is bij bergen enninbhet bijzonder als het warm is onvoldoende, pk's krijg je bij een diesel ook pas bij meer toeren. Mijn auto heeft 450 nm bij 1750 toeren naar de 250 pk veel later



***

Reactie van Gerrit H:

Wat is rijden in de bergen? Het is overal anders. Rijden op cruisecontrol is niet aan de orde. Klimmen in de juiste versnelling met maximaal koppel. Dat is per auto anders. Middenklasse benzine zo rond de 3 tot 3.5 duizend en diesel rond de 2000 toeren per minuut. Afdalen is een veel grotere kunst. Je oploopdemper van de caravan moet in orde zijn, de rem schoenen moeten goed afgesteld zijn enz. enz. De kunst is om minimaal te remmen en oververhitting van de remtrommels te voorkomen. Ik heb het nu over echte bergwegen, zoals b.v. de Berninapas. Je kunt deze wegen beter vermijden. Met lichte caravan en zware auto, liefst all wiel drive, is het geen grote opgaven. De gewone bergwegen met stijgingspercentage van 5 tot 7 % neem ik wel met cruisecontrol.



***

Reactie van navi2008:

Mijn ervaring met VW Tiguan 1.4 (150PK) + caravan 1300 kg. Cruise control is prima te gebruiken. Wel houd ik altijd de verbruiksmeter in de gaten omdat de motor in geval van "vals plat" soms ongemerkt vollast moet werken om de boel op de gewenste snelheid te houden. Als ik zie dat het verbruik enorm oploopt van 1:8 naar bijv. 1:5 haal ik de CC eraf en kun je beter zelf bepalen hoeveel gas er in welke versnelling wordt gereden om de motor niet te overbelasten en de juiste toeren en koppel optimaal te houden.



***

Reactie van AudiQ7:

Ik denk dat dit alles te maken heeft met het type auto en caravan dat je trekt. Ik heb zelf een Audi Q7 en een caravan die 1700 kg weegt. Bergje op en af is geen enkel probleem in de automaat en cruise control ... komt vermoedelijk ook door de maximale trekkracht (3500 kg) van de Audi. Dus heeft mijn inziens te maken met waarmee je rijd.



***

Reactie van Jur:

Nog even een voor Bartje 007 Andere auto nemen? Is een Volvo XC70 dan niet geschikt? Ik begrijp het natuurlijk wel, jij rijdt natuurlijk hoofdzakelijk op bochteloze bergwegen... Wij rijden nog wel eens een bergpasje.



***

Reactie van Klaas de Boer:

Met onze Mazda CX5 automaat uit 2016 naar de Ardennen geweest en mijn ervaring is; laat de auto lekker zijn ding doen. Af en toe heb je het gevoel dat hij wat hoog in toeren zit maar het gaat allemaal heel vertrouwd. Even handmatig geschakeld maar daar snel weer afgestapt, is mijn inziens niet nodig.



***

Reactie van Bartje 007:

Foute inschatting Jur. Kennelijk weet je niet wat zich voor en achter de Frejustunnel bevindt. En onderschat ook Grenoble, Briancon en Guillestre niet (veel doorgebracht). Afgezien daarvan heb ik met die combinatie ook nog veel andere "tussendoor" hoogebergtecolls gereden.
Het gemak waarmee je tourt hangt gewoon af van de auto: voldoende vermogen en een goed werkende CruiseControl.
Ik heb na de Lexus daar getoured met een V70 T5 Automaat (ook 250PK). Ook dat ging volkomen zorgeloos.
Dit jaar ben ik voor het eerst met een Toyota Avensis (automaat) geweest. Deze heeft "slechts" 150 pk, maar gaat ook prima. Door het lagere vermogen moet je echter wel soms ingrijpen omdat hij bergop regelmatig te ver terugschakeld. Als niet zoveel toeren wil maken moet je met de pook schakelen (als het een langere helling is), of met de flipppers.
gr Bart