trekautotest 2017

Vraag gesteld door H. D. op 16 juni 2017

is de Kia Niro nu wel of niet geschikt voor caravan trekker in de bergen zeggen ze van wel, maar op de vlakke weg weer niet. 105pk is weinig voor zo'n zware wagen met caravan je hebt dan een behoorlijk treingewicht. Tevens vind ik de veranderde opzet jammer dit had m.i. anders gekund met meer duidelijke info. Ik vindt het persoonlijk erg milt allemaal. Het lijkt wel of er weinig slechts meer is. kritiek mag m.i. best iets steviger. platte banden doen een sterke afbreuk aan het comfort dat mag best wel gezegd worden. Pon auto's hadden van mij achterwege kunnen blijven er is meer te koop in nederland en dat Pon aan de weg timmert is wel duidelijk met welke reden. Het enorme schandaal doet daar geen goed aan maar verantwoording nemen ho maar. ANWB moet zich daar niet mee inlaten. Pon is voor mij een bijna "criminele" organisatie. Omkoping bij defentie, diesel schandaal enz enz. Arrogantie ten top. Reageer niet op pers dan is er niets gebeurd en houd je het onder de pet.
Van mij mag de auto idee best terug maar inderdaad met een iets ander jasje zoals nu. Graag meer verschillende smaken.
De kia Niro had ik in januari zelf al een verzoek bij jullie gedaan hiervoor. Ik vind de test erg summier (zeker het filmpje) en mag best forser getest worden. m.i. iets te positief.

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U wilt weten of de Kia Niro geschikt is als caravantrekker.
Op de gereden lange helling bij Luik viel deze niet tegen en er was geen moment dat de auto alleen op de benzinemotor moest rijden. Bij het wegkomen vanuit stilstand verwachten we geen problemen. Op de vlakke (snel)weg schiet hij relatief te kort omdat de motor te vaak aanspraak moet maken op meer vermogen en dit resulteert in erg hoge toerentallen. Ook de rechtuitstabiliteit kan beter. Vergelijkbare auto’s zijn al met al comfortabeler en waarschijnlijk zuiniger. Maar u komt wel op uw vakantiebestemming en filerijden is juist wel prettig met de Niro. Hoe de techniek zich op lange termijn onder deze omstandigheden houdt is nu nog niet te zeggen.

We hebben inderdaad geen hele harde oordelen geveld in deze special. Het zijn rij-impressies en alleen bij vergelijkend testen past een hard oordeel, omdat het dan pas genoeg onderzocht kan worden onder exact dezelfde omstandigheden. Een test gaat weliswaar verder maar dit sluit goed op de beleving aan van iemand die de auto zou willen kopen. We hopen op deze manier toch veel informatie te kunnen geven.

Plattere banden kunnen de wegligging verbeteren maar doen vaak afbreuk aan het comfort. Grotere wielen en een lagere hoogte/breedte verhouding zijn een trend. We zien wel dat de fabrikanten er desondanks soms toch goed in slagen om de vering en demping een even stevige als comfortabele afstelling te geven. Een proefrit maken over een weg met bijvoorbeeld verkeersdrempels maakt de verschillen voelbaar.

Volkswagen, Skoda en Seat zijn grote spelers op de NL markt en hun auto's zijn populair bij veel caravankampeerders. Die auto’s willen we graag rijden en dat geldt voor alle - voor kampeerders interessante - testauto’s die met een trekhaak beschikbaar zijn. Niet alle merken stellen overigens auto’s met trekhaak ter beschikking.