Jonge of oudere dieseloccasion en afhankelijk daarvan welke merken?

Vraag gesteld door B.F.Eulderink op 17 april 2017

Ik rijd privé ruim 25.000 kilometer per jaar en reed de afgelopen jaren een Volvo V70 D5. Ik sta nu voor de aanschaf van een opvolger en dat zou het liefst weer een dergelijke Volvo kunnen worden, is concreet in beeld: bj 2012, 80.000 km. Mijn vraag is echter of dit vanwege de veranderingen in de markt nog een verantwoorde keuze is. Wordt dieselrijden al op korte termijn 'aangepakt' door de overheid en wat gaat dat dan allemaal financieel betekenen? Is het dan misschien niet beter om voor de komende jaren in te zetten op een goedkopere, oudere dieseloccasion? Weliswaar eentje met voldoende trekkracht vanwege mijn caravan. En zo ja, welke merken zijn dan in beeld? Van de monteurs in de garage waar ik kom, hoor ik dat veel van de dieseloccasions met de psa-motor zoals die o.a. in de Ford, Peugeot, Citroën liggen, veel problemen geven na 150.000 km. Ook Renault en Nissan worden niet bepaald gewaardeerd vanwege problemen. Dus resteren Volvo en Japanners, met name Toyota, Mitisubishi en Mazda. Is dat inderdaad een conclusie die valt te trekken?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of u beter een jongere of een oudere gebruikte diesel kunt aanschaffen met het oog op mogelijke ontmoedigingsmaatregelen.

Als u nog lang met een diesel wilt rijden kunt u het beste een jongere auto kopen met een zo gunstig mogelijke emissiestandaard. vanaf september 2009 hebben diesels een Euronorm V .

U heeft een VOLVO uit 2012 op het oog met 80.000 km op de teller wat een goede keus lijkt.

Wat er precies in de toekomst op belasting en milieu gebied gaat gebeuren is niet te voorspellen maar het ziet er naar uit dat u met een Euro V diesel nog lang de stadscentra in Europa in mag.

De slechte ervaringen van uw garage met PSA en Renault diesels herkennen wij niet.