Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

bandenspanning volgeladen auto checken met of zonder bagage?

Vraag gesteld door beanerzzz op 28 juni 2017

Voor een volgeladen auto geldt een andere bandenspanning. Maar wat ik nergens kan vinden: moet je die bandenspanning op de voorgeschreven waarden brengen op het moment dat de auto nog leeg is, of pas op het moment dat de auto volgeladen is, incl. passagiers?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over bandenspanning.

Voor een beladen auto geldt een inderdaad hogere bandenspanning. De autofabriant vermeldt dat nog weleens middels een sticker in de linker portieropening of binnenzijde benzineklepje. Het instructieboekje geeft ook aan wat de voorgeschreven bandenspanning is in een beladen of onbeladen situatie. Met vermelding van merk en type auto kan ik ook altijd voor u op zoek.

Overigens mag u de banden op de juiste spanning zetten in een onbelaste situatie. U hoef niet eerst de auto vakantieklaar in te laden. Feitelijk maakt het geen verschil en kunt u kiezen voor wat u het beste uitkomt.



***

Reactie van JvKnegsel:

AANVULLING:
Doe het meten van de bandenspanning - het liefst met een geijkte bandenspanningsmeter - wel met een "koude" band. Dus met een band die nog amper gereden heeft of met een band die weer afgekoeld is. Vergeet ook de reserveband niet (nogal eens ligt die in de bagageruimte en dan is het wel handig als je de spanning daarvan al meet voordat je de bagage laadt.
Weet je niet hoeveel bandenspanning je idealiter extra moet hebben voor een beladen vakantierit en kun je dat ook nergens vinden, dan zit je met 0,2 of 0,3 extra spanning bijna altijd wel goed.



***

Reactie van jadatis:

Maakt niet uit of je beladen of onbeladen meet , je zou zelfs wiel van de grond kunnen krikken , dus nul kg gewicht er op , en dan nog meet je de zelfde druk.
Heb zelf die test gedaan, dus van en op de grond gemeten met pakweg 450 kg op wiel, en aleen wat drukverlies bij iedere meting door het metertje er op drukken.

Koude druk is als temp in de band gelijk is aan temp buiten de band.
Adviesdruk koud is voor 18 gr C ( sommige zeggen 20 gr C maar drukverschil daartussen is nihil).
Dus daarom moet je bij buitentemp van 30 gr C , de koude druk niet verlagen naar de adviesdruk, die hogere druk door de hogere temperatuur in de band, heb je dan nodig om minder invering van de band te geven,en zo minder warmte te produceren, want dan is de afkoeling ook minder door kleinere temperatuursverschillen tussen rubber en lucht in en buiten de band.