Schade compleet verhalen aan automotor mogelijk?

Vraag gesteld door Paulus11 op 03 mei 2017

L.S. Mijn motor van een Golf 6, 1.4 TSI, 162 pk, bouwjaar 05-2012 met 78000 km is zodanig kapot (14-04-2017)dat deze compleet vervangen moest worden. De motor had een gescheurde zuiger en daardoor geen compressie meer. Ik heb deze auto in September 2016 2e hands gekocht, met 65000 km op de teller bij een Mazda dealer in Spijkenisse. De auto is ondertussen gerepareerd door de Volkswagendealer in Gouda. Hierbij is de motor onder coulance(Pon) vervangen door een nieuwe, met dien verstande dat ik 80% van het arbeidsloon moet betalen, euro 2900,00 Mijn vraag is, is het reëel dat ik ook arbeidsloon moet betalen, gezien het feit dat je toch mag verwachten dat een motor langer meegaat dan 78000 km. In afwachting van uw antwoord, met vriendelijke groet. Paul

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden wil ik graag het volgende weten:

  • Hebt u in beginsel de Mazda dealer aangesproken op het defect aan uw auto?
  • Heeft de Mazda dealer u doorverwezen naar de volkswagendealer?


***

Reactie van Paulus11:

Nee, ben niet naar de Mazda dealer gegaan waar auto gekocht is. ANWB wegenwacht is op 2e Paasdag bij de auto geweest, na niet kunnen repareren ben ik rechtstreeks naar de Volkswagengarage in Gouda gegaan.



***

Reactie van Paulus11:

Misschien staat mijn antwoord er nu 2x in, maar ik zie mijn reactie niet. Nee, ik ben niet naar de Mazda dealer geweest waar de auto gekocht is. De ANWB wegenwacht is bij de auto geweest op 2e Paasdag, deze meneer kon niks doen. Daarop ben ik daarna naar de Volkswagengarage in Gouda gegaan, waar de auto ook gerepareerd is.



***

Reactie van Marika Oliviera:

Non-conformiteitsbeginsel
Op basis van de wet mag u, ook nadat (eventuele) garantie is verlopen redelijke verwachtingen hebben van de auto. Dit noemen we het non-conformiteitsbeginsel. U mag in ieder geval verwachten dat de auto enige tijd voor normaal gebruik geschikt is. Deze verwachtingen worden mede bepaald door de leeftijd van de auto, onderhoud, gebruik en kilometerstand. De verkoper is verantwoordelijk voor het product dat hij levert.

Bewijslast
Wanneer een gebrek zich voordoet binnen de eerste 6 maanden na de koop, dan mag worden aangenomen dat het gebrek al aanwezig was bij de koop en dient de verkoper het tegendeel te bewijzen. In uw geval heeft het gebrek zich meer dan 6 maanden na de koop geopenbaard, dat betekent dat de bewijslast bij u ligt. U moet bewijzen dat de verkoper u een product geleverd heeft dat non-conform is, u het gebrek nog niet had hoeven te verwachten en dat de motor niet door uw gebruik kapot is gegaan. Omdat de oorzaak van kapotte motor lastig te bewijzen is, heeft een beroep op conformiteit daarom weinig kans van slagen.

Gelegenheid tot herstel
Omdat de verkoper verantwoordelijk is voor het product dat hij heeft geleverd, is het van belang dat u de verkoper in de eerste plaats de gelegenheid geeft tot herstel. Pas als de verkoper in gebreke is gesteld en niet wil of kan repareren dan is herstel door een derde mogelijk. In uw geval hebt u het defect al laten herstellen door de Volkswagendealer. Omdat dit niet uw verkoper is, kunt u bij hen geen rechten afdwingen om de kosten van de nieuwe motor vergoed te krijgen. Uw verkoper kunt u niet meer aanspreken omdat u deze geen gelegenheid tot herstel hebt gegeven. Desondanks kunt u een beroep doen op een eventuele coulanceregeling van de verkoper. Daarbij kunt u aandragen dat de gemiddelde gebruiksduur van een auto 17 jaar is en dat u daarom het gebrek aan de motor nog niet mag verwachten gelet op het bouwjaar en de kilometerstand van de auto.

Meer informatie over klachten na aankoop treft u aan op onze website.