Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Omslagpunt benzine naar diesel

Vraag gesteld door Zwaans op 17 januari 2018

Ik rijd nu met een Toyota Prius ongeveer 15000 km per jaar. Ik verwacht de komende jaren tot 30000 km per jaar te gaan rijden. Wil op korte termijn de auto gaan vervangen en denk dan een diesel te gaan nemen. Ik ben van plan om een occasion diesel te gaan kopen en denk dan aan Volvo of VW. Is dit een optie? Hoe zit deze vraag in relatie tot op gas rijden? Graag uw antwoord. BVD en Mvg

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U gaat straks 30.000 km per jaar rijden, zoekt een andere gebruikte auto en vraagt welke brandstof het verstandigst is.

Om een idee te krijgen van de verhoudingen in kosten ben ik aan het rekenen gegaan met de Golf. In het voorbeeld benzine-diesel komt benzine iets voordeliger uit met een verschil van zo'n 250 euro op jaarbasis, oftewel afgerond 1 cent per kilometer. (32 cent vs. 33 ct/km).

Het omslagpunt tussen benzine en diesel is de laatste tijd sterk gestegen door de verminderde vraag naar tweedehands diesels door onder andere milieuzones en daardoor lagere occasionprijzen. We moeten dus een (nog) hogere afschrijving calculeren.

In LPG is de keus in het aantal occasions én in merken en typen veel kleiner. Een jonge VW of Volvo op LPG is nauwelijks te vinden. Een auto op LPG kan wel goedkoper zijn dan een benzine of dieselauto, als de onkosten in de garage binnen de perken blijven. De kans daarop is bij LPG echter weer kleiner.

Extra beperkingen voor diesels, zoals milieuzones, zullen er zeker komen. Met een moderne Euro 5 diesel kunt u wel een flink aantal jaren vooruit, maar de restwaarde staat nu al onder druk, en heeft al invloed op de autokostenbegrotingen. Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in januari 2018 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.