Moet distributieriem vervangen worden als krukaspoeli kapot gaat?

Vraag gesteld door antoonvh op 12 september 2015

Ik rijd een Renault Laguna. In juli 2015 kan ik nauwelijks meer sturen en de motor maakt veel lawaai. De anwb komt en sleept de auto naar een garage. In de garage wordt op 16 juli de krukaspoeli vervangen. Na een maand vakantie (auto niet gebruikt) rijd ik op 6 september 2015 op de snelweg. De kracht van de motor valt weg. Ik kan gelukkig nog op tijd naar een parkeerhaven rijden. Als ik probeer te starten blijft de motor volledig dood. De auto wordt door de anwb weggesleept naar een tankstation. De monteur van de anwb spreekt gelijk het vermoeden uit dat de kapotte krukaspoeli vezels heeft verspreid die mogelijk tussen de distributieriem zijn gekomen. De auto wordt gebracht naar de garage waar ook de krukaspoeli is vervangen. Zij stellen vast dat de een probleem is met de 'tijd' (de fase) van distributieriem en motor. Vier kleppen zijn kapot.
Ik ga naar mijn 'eigen' Renault garage en vraag hoe zij omgaan met een kapotte krukaspoeli. Zij zeggen dat zij in dat geval ook de distributieriem vervangen, omdat het risico groot is dat er vezels tussen de distributieriem zijn gekomen. Dit komt overeen met het vermoeden dat de anwb monteur uitsprak. Ik ga naar de garage waar de krukaspoeli vervangen is. Zij zijn het niet eens met de uitspraken van de monteurs in 'mijn' garage en met die van de anwb monteur.
Mijn vraag aan u is: Had de garage die de kruikaspoeli heeft vervangen ook de distributieriem moeten vervangen?
Op dit moment ontkent de garage de relatie tussen de reparatie van de krukaspoeli en het defect aan de distributieriem.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U schrijft dat de krukaspoeli stuk was. Ik ga er vanuit dat hierdoor de multiriem stuk gegaan is en dat delen van de multiriem tussen de distributieriem gekomen zijn.

Het komt helaas regelmatig voor dat delen van een gerafelde multiriem tussen de distributieriem komen waardoor de timing verspringt. Het is dus van groot belang om dit te controleren bij het vervangen van een gerafelde multiriem.

In basis hoeft de distributieriem dus niet vervangen te worden als deze recent vervangen is. Wel zal er uitgebreid gecontroleerd moeten worden of er geen delen van de multiriem achter de distributiekap gekomen zijn en als dat zo is zullen deze delen verwijdert moeten worden.  Als de distributieriem er al een aantal jaren op zit is het wel verstandig om hem dan te vervangen.