Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mag ik coulance verwachten en van wie?

Vraag gesteld door CJv op 22 maart 2017

Ik heb vorig jaar maart een auto (Ford Focus 1.0 125 PK 2013) gekocht bij een universeel (Bovag) bedrijf.
Vorige week verdween op de snelweg het vermogen en kreeg ik onderweg een waarschuwing temperatuur te hoog zet auto stil. Dat heb ik gedaan. Toen ik stil stond met de motor nog aan, verdween de storingswaarschuwing en ging de wijzer op de temperatuurmeter naar normaal. Hierop ben ik rustig verder gereden naar een garage. Onderweg nog 2x de waarschuwing gehad die telkens ook weer spontaan verdween. Bij de garage constateerde men dat de motor te heet is geweest en er een scheur in de motor zit (moet volgens hun een nieuwe motor in!). Dit is niet de garage waar ik de auto gekocht heb, maar een Ford dealer waar ik eerder geweest ben met een andere auto.
Ik heb bij het autobedrijf waar de auto gekocht is een offerte opgevraagd met coulance. Kosten voor revisie ong. 3400.
Nu blijkt dat er voor dit type motor een terugroep actie is geweest (koel slang voldoet niet) van Ford nl. Dit is voor deze auto niet uitgeschreven en dus uitgevoerd door een Ford dealer waar de auto eerder voor onderhoud is geweest, terwijl er wel het verkeerde slangetje op zit.
Wie is er nu aansprakelijk te stellen voor de schade? Bij wie kan ik de kosten voor reparatie verhalen?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Ik heb uw vraag in behandeling genomen. Om uw vraag deugdelijk te kunnen beantwoorden zou ik graag de navolgende aanvullende informatie van u ontvangen:huidige kilometerstand;het kenteken van uw Ford. Tot slot, u schrijft:'Dit is voor deze auto niet uitgeschreven en dus uitgevoerd door een Ford dealer waar de auto eerder voor onderhoud is geweest, terwijl er wel het verkeerde slangetje op zit.' Bedoelt u te zeggen dat er voor deze auto géén terugroepactie gold, ondanks dat uw auto wel is uitgerust met de ondeugdelijke koelslang?



***

Reactie van CJv:

Huidige KM stand is 68000. Er is voor deze auto wel een terugroepactie uitgeschreven, en volgens het Ford systeem ook afgemeld. Echter het "oude" koelwaterslangetje zit er nog op en is de oorzaak van deze ellende. Het lijkt erop dat iemand zijn werk niet gedaan heeft. Dat het "oude" slangetje er nog opzat is vastgestel door een Ford dealer.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Dank voor uw aanvullende informatie.

Hoe het ook zij; van een waterslang heeft u (normaal gebruik/regulier onderhoud) niet te verwachten dat deze al na 4 jaar/68.000 km defect gaat.

Nu de waterslang vroegtijdig defect is gegaan, kunt u zich als consument beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW). Voor een beroep op conformiteit dient u terug te gaan naar de verkoper om deze in de gelegenheid te stellen het gebrek te herstellen.

Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de kosten voor herstel voor rekening van de verkoper.

Het is vervolgens aan de verkoper om eventueel actie te ondernemen richting de Ford dealer, die verantwoordelijk is voor het niet vervangen van de waterslang, dan wel voor het niet vervangen van de waterslang voor een gemodificeerd exemplaar.

Meer informatie overklachten na aankop vindt u op onze website.