Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bij de 120.000 km beurt van mijn VW passat ecofuel (aardgas) blijken 3 bougies te zijn vastgesmolten in de kop. wat kan de oorzaak zijn?

Vraag gesteld door h.j.boorsma op 9 mei 2016

Mijn passat is in onderhoud bij een vw dealer. Alle beurten op tijd. Ik ben een rustige rijder, en rijdt altijd op CNG. Bij de 2e vervanging van de bougies (om de 60.000km) blijken 3 van de 4 zo vast te zitten dat bij het verwijderen ervan de draad in de kop wordt beschadigd. Volgens de garage omdat ze lijken te zijn vastgesmolten. Eén bougie mankeert niets en wordt zo losgedraaid, één kan niet meer losgedraaid worden en zit er nog in. Alles wordt geweten aan het feit dat er op gas gereden wordt.Oplossing van de garage ; een nieuwe kop dwz 4000 euro schade. Wat kan de oorzaak zijn, en mag ik van een "af fabriek" CNG installatie niet verwachten dat ze meer dan 120.000 km meegaat ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt dat bij een kilometrage van 120.000 er 3 bougies vast zitten in de cilinderkop.

Heel incidenteel komt het weleens eens voor dat een bougie niet meer heel te demonteren valt. In dit geval lijkt het wel erg gerelateerd aan het gebruik van aardgas met hogere temperaturen die vrijkomen als mogelijke oorzaak. Wanneer dit een bijkomend risico is wat de garage beweert, zou misschien een kortere vervangingstermijn van een setje bougies op z'n plaats zijn. Er wordt inderdaad 60.000 km voorgeschreven maar misschien lukt het met de helft verkorten wél deze heel gedemonteerd te krijgen. Ik ga er overigens wel vanuit dat de bougies met het juiste aanhaalmoment zijn vastgezet.

De kans is inderdaad groot dat de cilinderkop vernieuwd moet worden. In een enkel geval zou revisie misschien nog een optie kunnen zijn. Maar de ingreep is groot en de kosten inherent. Het is niet duidelijk van welk bouwjaar de VW is en of u 'm nieuw of als occasion heeft aangeschaft. Maar in ieder geval zie ik CNG niet als acceptabele reden voor vastzittende bougies die volgens de voorgeschreven manier en onderhoudsschema zijn gemonteerd. Hopelijk is de auto u door de officiële dealer geleverd die misschien in alle redelijkheid een coulant gebaar zou kunnen maken wat betreft de kosten.