Veelgestelde vragen over veilig lenen

Op deze pagina vind je alle veelgestelde vragen met betrekking tot het veilig geld lenen met je ANWB Creditcard.

Top 5 veelgestelde vragen

Als financiële instelling heeft ICS een zorgplicht. Vanuit deze zorgplicht wil en mag ICS je ANWB Creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit namelijk alleen (blijven) verstrekken als die past bij je persoonlijke financiële situatie. Dit betekent dat ICS zeker moet weten, dat het eerder aan jou gegeven doorlopende krediet nog verantwoord is. Om dit te controleren hebben zij gegevens van je nodig. Daarom ontvangen ongeveer 35.000 ANWB-leden een uitnodiging in 2021 om deze bij te werken via de beveiligde online omgeving van Mijn Card Online.

Lever je geen gegevens aan, dan kan ICS deze controle niet uitvoeren en word je creditcard stopgezet. Als dit gebeurt, kun je een nieuwe ANWB Creditcard aanvragen. Omdat Gespreid Betalen niet meer wordt aangeboden, is dit dan geen optie meer.

ICS controleert regelmatig of Gespreid Betalen op je ANWB Creditcard nog past bij je huidige financiële situatie. Persoonlijke omstandigheden en financiële situaties kunnen namelijk veranderd zijn na het moment dat je je  Gespreid Betalen hebt aangevraagd. Je hebt in ieder geval niets ‘fout ’gedaan. ICS vraagt je om je gegevens aan te vullen. Zo weet ICS zeker dat de ANWB Creditcard met Gespreid Betalen nog passend is op je financiële situatie en mogelijke financiële problemen voorkomen worden.

Je ontvangt je uitnodiging per post op officieel ICS briefpapier met een watermerk in een ICS envelop. Op de brief staat jouw ICS klantnummer vermeldt. Na deze brief volgen bij het uitblijven van een reactie een aantal reminders via e-mail en SMS. Het updaten van je gegevens doe je zelf in de beveiligde online omgeving van ICS: Mijn Card Online. Dit is dezelfde omgeving waar je o.a. de transacties op je creditcard kunt terugzien. Twijfel je over de echtheid van berichten neem dan contact op met ICS via het telefoonnummer achterop je creditcard.

Wees gerust, je gegevens zijn veilig. De ‘Mijn Card Online’ omgeving en ICS-website zijn beveiligd. ICS behandelt de door jou verstrekte gegevens strikt vertrouwelijk volgens de AVG en wet- en regelgeving van financiële instellingen.


Veiligheid

Zorgplicht valt onder de Wft. Dit is wet- en regelgeving voor financiële instellingen zoals creditcardmaatschappij International Card Services (ICS). Zorgplicht betekent dat de financiële instellingen bij het verstrekken van diensten en producten zeker moeten weten dat deze ook passen bij de ontvanger.

Bekijk meer informatie over de zorgplicht.

Je ontvangt je uitnodiging per post op officieel ICS briefpapier met een watermerk in een ICS envelop. Op de brief staat jouw ICS klantnummer vermeldt. Na deze brief volgen bij het uitblijven van een reactie een aantal reminders via e-mail en SMS. Het updaten van je gegevens doe je zelf in de beveiligde online omgeving van ICS: Mijn Card Online. Dit is dezelfde omgeving waar je o.a. de transacties op je creditcard kunt terugzien. Twijfel je over de echtheid van berichten neem dan contact op met ICS via het telefoonnummer achterop je creditcard.

Wees gerust, je gegevens zijn veilig. De ‘Mijn Card Online’ omgeving en ICS-website zijn beveiligd. ICS behandelt de door jou verstrekte gegevens strikt vertrouwelijk volgens de AVG en wet- en regelgeving van financiële instellingen.


Hoe werkt het?

ICS heeft je actuele financiële gegevens nodig. Denk hierbij aan informatie over je inkomen en uitgaves maar ook je betaalmoraliteit. Een deel van de actuele financiële gegevens controleert ICS zelf via het BKR, een ander deel vul je zelf in via Mijn Card Online. Na het invoeren van je gegevens controleert ICS of en zo ja welke aanvullende stukken hiervoor opgevraagd dienen te worden. Hier ontvang je apart bericht over. 

Dat kan helaas nog niet. Aan de hand van de gegevens die je aanlevert via Mijn Card Online bekijkt ICS handmatig welke bewijsstukken ze hiervoor nodig hebben. Dit is om te voorkomen dat er teveel informatie wordt opgevraagd dan daadwerkelijk nodig is. ICS informeert je automatisch over de nog aan te leveren stukken.


Uitkomsten

Na herbeoordeling van jouw financiële situatie neemt ICS contact met je op. Één van de onderstaande situaties is van toepassing:

  1. Je ANWB Creditcard met Gespreid Betalen en het bestedingslimiet passen nog steeds bij je financiële situatie. Er verandert niets.
  2. Je ANWB Creditcard met Gespreid Betalen en het bestedingslimiet zijn te hoog. Een lager limiet past wel bij je financiële situatie. Je behoudt je creditcard met Gespreid Betalen en een lager bestedingslimiet.
  3. Je ANWB Creditcard met Gespreid Betalen en het limiet past niet meer bij je financiële situatie. Je kredietfaciliteit wordt beëindigd. Je komt mogelijk in aanmerking voor een maandelijks terug te betalen bestedingslimiet van € 500,-. ICS toetst automatisch of dit kan. Het enige wat jij moet doen is het huidige openstaande saldo binnen drie maanden terugbetalen. In het vervolg betaal je het openstaande saldo op je ANWB Creditcard maandelijks volledig terug. Wil je een grotere uitgave doen dan het bestedingslimiet? Stort dan extra geld op je creditcard.
  4. Je ANWB Creditcard met Gespreid Betalen en het bestedingslimiet past niet meer bij je financiële situatie. Je komt ook niet in aanmerking voor het bestedingslimiet van € 500,-. Je ANWB Creditcard met Gespreid Betalen wordt beëindigd.

Als je ANWB Creditcard (tijdelijk) geblokkeerd wordt kun je de eventueel resterende lening gewoon blijven terugbetalen zoals je gewend bent. Je kunt alleen geen bestedingen meer doen. Mocht het niet lukken om aan de maandbetalingen te (blijven) voldoen, neem dan contact op met ICS via het telefoonnummer achterop je creditcard.

Als je het niet eens bent met de beoordeling van ICS neem dan contact met hen op. Dat kan via het telefoonnummer achterop je creditcard of via het telefoonnummer wat genoemd staat in de brieven die je over de beoordeling ontvangen hebt. Een klacht indienen kan natuurlijk ook. Je kunt je klacht direct indienen bij ICS of via de ANWB. Er is ook de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij het KiFid. Dit is het klachten instituut financieel dienstverlening en een onafhankelijk orgaan wat bindende uitspraken doet bij klachten. 

Lees meer over contact zoeken en klachten indienen.