Veelgestelde vragen over facturen

Hier vind je de antwoorden op je vragen facturen van de ANWB.  

Deze vragen zijn actueel

Heb je van ons een ingebrekestelling ontvangen? Dan staat er nog een factuur open en zijn eerdere betalingsherinneringen hierover niet betaald. Op Mijn ANWB betaal je openstaande bedragen gemakkelijk en snel via iDEAL. Zie je hier geen onbetaalde facturen staan? Dan mag je de ingebrekestelling als niet verzonden beschouwen.

Denk je dat je betaling niet correct is verwerkt? Controleer dan bij de bank wanneer het bedrag is afgeschreven en stuur een kopie van dit betalingsbewijs naar ons op. Dat kan via het contactformulier of per post naar het volgende adres:

ANWB Leden Service Center t.a.v. ledenadministratie, Postzone H1C
Postbus 93200, 2509 BA Den Haag

Heb je een herinnering of aanmaning gehad, terwijl het openstaande bedrag gewoon is betaald of afgeschreven? Contoleer voor de zekerheid je openstaande bedragen op Mijn ANWB.

Zijn er geen openstaande  bedragen? Dan kun je de herinnering of aanmaning als niet verzonden beschouwen.

Zijn er wel openstaande bedragen? Controleer dan bij de bank wanneer het is afgeschreven en of het is overgemaakt naar de ANWB reknr: NL73 RABO 0333 0033 30. Is dit juist? stuur zo snel mogelijk een kopie van het betalingsbewijs op. Dit mag via het contactformulier op anwb.nl of naar ons postadres:

ANWB Leden Service Center
t.a.v. ledenadministratie
Postzone H1C
Postbus 93200
2509 BA Den Haag

Heb je onlangs iets opgezegd of gewijzigd? Dan ontvang je binnen twee weken een bevestiging en nieuwe factuur met jouw wijzigingen. In Mijn ANWB  vind je binnen 24 uur al de nieuwe factuur en het eventueel nog openstaande bedrag. Deze kun je meteen met iDEAL betalen. 

Heb je een factuur, terwijl het openstaande bedrag in de winkel is betaald? Contoleer voor de zekerheid je openstaande bedragen op Mijn ANWB.

Zijn er geen openstaande  bedragen? Dan kun je de factuur als niet verzonden beschouwen.

Wil je controleren of een e-mail van de ANWB echt is en geen phishing (internetfraude)? De afzender van onze mails is altijd "ANWB Correspondentie" of "ANWB Emailservice" . ANWB Facturen worden momenteel verstuurd vanaf het mailadres [noreply-anwbcorrespondentie@docservices.anwb.nl.]  Twijfel je nog? je kunt nog meer tips lezen of inloggen Mijn ANWB om je brieven en facturen te bekijken.

De factuur klopt niet

Vervelend dat het bedrag niet klopt. Gaat het om je lidmaatschap of de Wegenwacht? De huidige tarieven kun je direct controleren. Heb je onlangs misschien een dienst opgezegd of iets gewijzigd? Dan ontvang je automatisch een nieuwe factuur (dit duurt maximaal twee weken). Een wijziging kan invloed hebben op de looptijd van je contract en dus ook op het bedrag op je factuur. Bekijk je facturen Mijn ANWB. De laatste wijzigingen zijn hier binnen 24 uur verwerkt. 

Handig ! bekijk de uitleg video's over facturen na wijziging.

Heb je een factuur gekregen anders dan voor je lidmaatschap of  Wegenwacht?  Neem dan contact op met het telefoonnummer op de factuur. Deze staat meestal rechts boven vermeld.

Staat je naam niet goed op de factuur? Een wijziging kun je alleen telefonisch doorgeven aan een medewerker van het Leden Service Center. Bel  hiervoor met telefoonnummer 088 269 2222 (lokaal tarief, bekijk hier de openingstijden).

Heb je onlangs iets opgezegd of gewijzigd? Dan ontvang je binnen twee weken een bevestiging en nieuwe factuur met jouw wijzigingen. In  Mijn ANWB  vind je binnen 24 uur al de nieuwe factuur en het eventueel nog openstaande bedrag. Deze kun je meteen met iDEAL betalen. 

Handig ! bekijk de uitleg video's over facturen na wijziging.

Heb je een factuur gekregen anders dan voor je lidmaatschap of  Wegenwacht?  Neem dan contact op met het telefoonnummer op de factuur. Deze staat meestal rechts boven vermeld.

Heb je een herinnering of aanmaning gehad, terwijl het openstaande bedrag gewoon is betaald of afgeschreven? Contoleer voor de zekerheid je openstaande bedragen op Mijn ANWB.

Zijn er geen openstaande  bedragen? Dan kun je de herinnering of aanmaning als niet verzonden beschouwen.

Zijn er wel openstaande bedragen? Controleer dan bij de bank wanneer het is afgeschreven en of het is overgemaakt naar de ANWB reknr: NL73 RABO 0333 0033 30. Is dit juist? stuur zo snel mogelijk een kopie van het betalingsbewijs op. Dit mag via het contactformulier op anwb.nl of naar ons postadres:

ANWB Leden Service Center
t.a.v. ledenadministratie
Postzone H1C
Postbus 93200
2509 BA Den Haag

Heb je onlangs iets opgezegd of gewijzigd? Dan ontvang je binnen twee weken een bevestiging en nieuwe factuur met jouw wijzigingen. In Mijn ANWB  vind je binnen 24 uur al de nieuwe factuur en het eventueel nog openstaande bedrag. Deze kun je meteen met iDEAL betalen. 

Helaas zijn wij genoodzaakt € 6,- incassokosten in rekening te brengen bij het uitblijven van betaling. Dit staat ook vermeld op de herinnering. Dit bedrag is ter compensatie van de extra kosten die wij hebben moeten maken.

Als je betaling toch uitblijft, zijn wij genoodzaakt verdere incassomaatregelen te treffen en zullen we uiteindelijk de factuur overdragen aan het incassobureau TKB. De hieraan verbonden wettelijke incassokosten van minimaal € 40,00 komen dan ook voor jouw rekening, net als € 8,40 btw over deze kosten. We willen je daarom adviseren om de nog openstaande gelden zo snel mogelijk te voldoen. Je kunt dit o.a. doen met internetbankieren en iDEAL. Alle (openstaande) facturen vind je in Mijn ANWB.

Betaling en betalingsregeling

Je kunt de facturen van het ANWB Lidmaatschap, de Wegenwacht en andere producten en diensten betalen middels een automatische incasso of via internetbankieren. Op de factuur staan de gegevens (o.a. betaalkenmerk) die je hiervoor nodig hebt. Betaal je liever niet digitaal? Je kunt ook een overschrijvingskaart gebruiken of betalen in de ANWB Winkels.

Wil je de factuur inzien of je betaalwijze aanpassen? Dat kan op de facturenpagina in Mijn ANWB. Deze aanpassing geldt pas voor een volgende factuur.

Het IBAN van de ANWB is NL73 RABO 0333 0033 30. Voor betalingen vanuit het buitenland kun je de BIC-code RABONL2U gebruiken.

Wil je een betaling doen aan ANWB Verzekeringen, gebruik dan het rekeningnummer NL35 INGB 0000 0998 82 en vermeld het polisnummer van de betreffende verzekering. 

Komt betalen nu niet uit? Je kunt je Wegenwacht of lidmaatschapsfactuur nu ook per maand betalen. Neem dan even contact met ons op:

Leden Service Center

Verzekeringen kunnen zowieso maandelijks betaald worden. Bij het afsluiten van de verzekering kun je jouw voorkeur aangeven.

 

Contoleer voor de zekerheid je openstaande bedragen op Mijn ANWB.  Let op: facturen m.b.t. hulpverlening staan hier (nog niet) op.

Heb je wel betaald maar is de betaling niet correct verwerkt? Controleer dan bij de bank wanneer het is afgeschreven en of het is overgemaakt naar de ANWB reknr: NL73 RABO 0333 0033 30. Is dit het geval? stuur zo snel mogelijk een kopie van het betalingsbewijs op. Dit mag via het contactformulier of naar ons postadres:

ANWB Leden Service Center
t.a.v. ledenadministratie
Postzone H1C
Postbus 93200
2509 BA Den Haag

 

 

Nee dit is helaas niet mogelijk.  Als  de incasso mislukt is, dan zul je een herinnering ontvangen via de door jezelf aangegeven voorkeur ontvangstwijze. Je kunt het bedrag dan zelf overmaken.

Betalingsachterstand

Heb je een herinnering of aanmaning gehad, terwijl het openstaande bedrag gewoon is betaald of afgeschreven? Contoleer voor de zekerheid je openstaande bedragen op Mijn ANWB.

Zijn er geen openstaande  bedragen? Dan kun je de herinnering of aanmaning als niet verzonden beschouwen.

Zijn er wel openstaande bedragen? Controleer dan bij de bank wanneer het is afgeschreven en of het is overgemaakt naar de ANWB reknr: NL73 RABO 0333 0033 30. Is dit juist? stuur zo snel mogelijk een kopie van het betalingsbewijs op. Dit mag via het contactformulier op anwb.nl of naar ons postadres:

ANWB Leden Service Center
t.a.v. ledenadministratie
Postzone H1C
Postbus 93200
2509 BA Den Haag

Heb je onlangs iets opgezegd of gewijzigd? Dan ontvang je binnen twee weken een bevestiging en nieuwe factuur met jouw wijzigingen. In Mijn ANWB  vind je binnen 24 uur al de nieuwe factuur en het eventueel nog openstaande bedrag. Deze kun je meteen met iDEAL betalen. 

Het is niet onze gewoonte direct een herinnering of aanmaning te versturen. Misschien hebben wij de factuur naar een verkeerd (e-mail) adres gestuurd? In Mijn ANWB kun je controleren of je gegevens juist zijn en deze indien nodig direct aanpassen. Daar kun je ook openstaande facturen inzien en direct met iDEAL betalen.

Heb je gekozen voor automatische incasso als betaalwijze? Dan ontvang je niet altijd een factuur van ons, maar kun je je facturen wel altijd inzien via Mijn ANWB.  In de Kampioen 10/11 hebben we een vooraankondiging gedaan over de hoogte en datum van afschrijving van het lidmaatschapsgeld.

Ontvangstwijze van facturen

We versturen de factuur één maand voordat je contract wordt verlengd. Wanneer dit is, verschilt per lid en product of dienst. Is je e-mailadres bij ons bekend? Dan sturen we de factuur per e-mail op. Controleer daarom ook even de ongewenste e-mail. Je kunt (openstaande) facturen van contributie vinden op de facturenpagina in Mijn ANWB. Facturen  die betrekking hebben op hulpverlening vind je hier (nog) niet.

Betaal je per automatische incasso ? Dan ontvang je niet altijd een factuur, maar kun je je facturen wel altijd inzien via Mijn ANWB. In de Kampioen nummer 10/11 vind je hierover jaarlijks een bericht: de hoogte van het lidmaatschapsgeld en de datum van afschrijving hiervan voor leden wiens contract per 1 januari wordt verlengd.

Is de automatische incasso niet gelukt dan ontvang je een herinnering, op basis van je aangegeven voorkeur voor ontvangstwijze.

Je kunt (openstaande) facturen van contributie vinden op de facturenpagina in Mijn ANWB. Facturen  die betrekking hebben op hulpverlening of webwinkel vind je hier (nog) niet.

Heb je onlangs de ontvangstwijze (e-mail of post) aangepast en heb je de factuur toch op een andere manier ontvangen? Dan kan het zijn dat de wijziging en het versturen van de factuur elkaar gekruist hebben. Controleer voor de zekerheid of de ontvangstwijze juist staat in Mijn ANWB.

Let op! Voor aanmaningen en ingebrekestellingen kan geen voorkeur voor verzendwijze worden aangegeven. Deze worden altijd per post verstuurd.

Wil je brieven en facturen per e-mail ontvangen? Of toch liever per post? Wijzig dan je ontvangstwijze  in Mijn ANWB.

We houden er met het versturen van de herinnering/ aanmaning altijd rekening mee dat er voldoende tijd is voor de betaling. Desondanks kan het alsnog gebeuren dat de post onderweg vertraagd wordt. Onze excuses hiervoor.