Veelgestelde vragen over facturen

Hier vind je de antwoorden op je vragen facturen van de ANWB.  

Deze vragen zijn actueel

Heb je een ingebrekestelling ontvangen terwijl je het openstaande bedrag al hebt voldaan, dan kan het zijn dat je betaling en de ingebrekestelling elkaar hebben gekruist. Controleer of er nog bedragen open staan in Mijn ANWB en betaal ze hier makkelijk via iDEAL. Staat er geen bedrag meer open, dan hebben de betaling en ingebrekestelling elkaar gekruist. Je kunt de ingebrekestelling dan als niet verzonden beschouwen. 

Heb je een herinnering ontvangen, terwijl je het openstaande bedrag al hebt betaald, dan kan het zijn dat dit elkaar gekruist heeft of dat de incasso niet is gelukt. Controleer of er nog een bedrag open staat in Mijn ANWB en betaal hier makkelijk via iDEAL. Staat er geen bedrag meer open, dan kun je de herinnering als niet verzonden beschouwen. Staat er wel een bedrag open, dan is er waarschijnlijk iets mis gegaan. Bel in dat geval naar het Leden Service Center. Het telefoonnumer vind je hier.

Je kunt dagelijks opzeggen met één maand opzegtermijn. Is een nieuwe contractperiode ingegaan, dan zullen we de gebruikte periode in rekening brengen. Je kunt natuurlijk die periode nog gebruik maken van onze dienstverlening. In Mijn ANWB vind je binnen 24 uur al de nieuwe factuur en het eventueel nog openstaande bedrag. Deze kun je meteen met iDEAL betalen.

Heb je een factuur, terwijl het openstaande bedrag in de winkel is betaald? Contoleer voor de zekerheid je openstaande bedragen op Mijn ANWB.

Zijn er geen openstaande  bedragen? Dan kun je de factuur als niet verzonden beschouwen.

Wil je controleren of een e-mail echt van de ANWB is en geen phishing (internetfraude)? Je kunt inloggen in Mijn ANWB om je brieven en facturen te bekijken. Meer informatie over phishing vind je hier.

De factuur klopt niet

Dat is vervelend! Gaat het om een factuur van je lidmaatschap of de Wegenwacht? Onze huidige tarieven kun je direct controleren. Heb je onlangs een dienst opgezegd of iets gewijzigd? Dan ontvang je binnen 2 weken een nieuwe factuur. Een wijziging kan invloed hebben op de looptijd van je contract en dus ook op het bedrag op je factuur. Bekijk je facturen achter Mijn ANWB. De laatste wijzigingen zijn hier binnen 24 uur verwerkt. 

Heb je een factuur gekregen voor iets anders dan je lidmaatschap of  Wegenwacht pakket?  Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer op de factuur. Deze staat meestal rechts boven vermeld.

Staat je naam niet goed op de factuur? Een naamswijziging kun je alleen telefonisch doorgeven aan een medewerker van het Leden Service Center. Bel  hiervoor met telefoonnummer 088 269 2222 (lokaal tarief, bekijk hier de openingstijden).

Heb je onlangs iets opgezegd of gewijzigd? Dan ontvang je binnen twee weken een bevestiging en nieuwe factuur met jouw wijzigingen. In  Mijn ANWB  vind je binnen 24 uur al de nieuwe factuur en het eventueel nog openstaande bedrag. Deze kun je meteen met iDEAL betalen. 

Heb je een factuur gekregen anders dan voor je lidmaatschap of  Wegenwacht?  Neem dan contact op met het telefoonnummer op de factuur. Deze staat meestal rechts boven vermeld.

Heb je een herinnering ontvangen, terwijl je het openstaande bedrag al hebt betaald, dan kan het zijn dat dit elkaar gekruist heeft of dat de incasso niet is gelukt. Controleer of er nog een bedrag open staat in Mijn ANWB en betaal hier makkelijk via iDEAL. Staat er geen bedrag meer open, dan kun je de herinnering als niet verzonden beschouwen. Staat er wel een bedrag open, dan is er waarschijnlijk iets mis gegaan. Bel in dat geval naar het Leden Service Center. Het telefoonnumer vind je hier.

Je kunt dagelijks opzeggen met één maand opzegtermijn. Is een nieuwe contractperiode ingegaan, dan zullen we de gebruikte periode in rekening brengen. Je kunt natuurlijk die periode nog gebruik maken van onze dienstverlening. In Mijn ANWB vind je binnen 24 uur al de nieuwe factuur en het eventueel nog openstaande bedrag. Deze kun je meteen met iDEAL betalen.

Bij het uitblijven van een betaling, brengen we € 6,- incassokosten in rekening. Dit is ter compensatie van de extra kosten die wij tot nu toe hebben moeten maken om je te herinneren aan een openstaand bedrag. Voorkom verdere kosten en betaal je openstaande factuur zo snel mogelijk via iDEAL in Mijn ANWB. Denk je dat de betaling en de aanmaning elkaar gekruist hebben? Bekijk dan eerst op Mijn ANWB of er nog een bedrag openstaat. Is dit niet het geval, dan hebben wij je betaling inmiddels verwerkt. Heb je wel betaald maar staat het bedrag nog open? Dan is er waarschijnlijk iets mis gegaan. Bel in dat geval naar het Leden Service Center, het nummer vind je hier.

Betaling en betalingsregeling

Je kunt de facturen van het ANWB Lidmaatschap, de Wegenwacht en andere producten en diensten betalen middels een automatische incasso of via internetbankieren. Op de factuur staan de gegevens (o.a. betaalkenmerk) die je hiervoor nodig hebt. Betaal je liever niet digitaal? Je kunt ook een overschrijvingskaart gebruiken of betalen in de ANWB Winkels.

Wil je de factuur inzien of je betaalwijze aanpassen? Dat kan op de facturenpagina in Mijn ANWB. Deze aanpassing geldt pas voor een volgende factuur.

Het IBAN van de ANWB is NL73 RABO 0333 0033 30. Voor betalingen vanuit het buitenland kun je de BIC-code RABONL2U gebruiken.

Wil je een betaling doen aan ANWB Verzekeringen, gebruik dan het rekeningnummer NL35 INGB 0000 0998 82 en vermeld het polisnummer van de betreffende verzekering. 

Komt betalen nu niet uit? Je kunt je Wegenwacht of lidmaatschapsfactuur nu ook per maand betalen. Neem dan even contact met ons op:

Leden Service Center

Verzekeringen kunnen zowieso maandelijks betaald worden. Bij het afsluiten van de verzekering kun je jouw voorkeur aangeven.

 

Contoleer voor de zekerheid je openstaande bedragen op Mijn ANWB.  Let op: facturen m.b.t. hulpverlening staan hier (nog niet) op.

Heb je wel betaald maar is de betaling niet correct verwerkt? Controleer dan bij de bank wanneer het is afgeschreven en of het is overgemaakt naar de ANWB reknr: NL73 RABO 0333 0033 30. Is dit het geval? stuur zo snel mogelijk een kopie van het betalingsbewijs op. Dit mag via het contactformulier of naar ons postadres:

ANWB Leden Service Center
t.a.v. ledenadministratie
Postzone H1C
Postbus 93200
2509 BA Den Haag

 

 

Nee dit is helaas niet mogelijk. Als de incasso mislukt is, ontvang je van ons per mail een servicebericht om herinnering te voorkomen. Je kunt het bedrag dan zelf overmaken.

Betalingsachterstand

Heb je een herinnering ontvangen, terwijl je het openstaande bedrag al hebt betaald, dan kan het zijn dat dit elkaar gekruist heeft of dat de incasso niet is gelukt. Controleer of er nog een bedrag open staat in Mijn ANWB en betaal hier makkelijk via iDEAL. Staat er geen bedrag meer open, dan kun je de herinnering als niet verzonden beschouwen. Staat er wel een bedrag open, dan is er waarschijnlijk iets mis gegaan. Bel in dat geval naar het Leden Service Center. Het telefoonnumer vind je hier.

Je kunt dagelijks opzeggen met één maand opzegtermijn. Is een nieuwe contractperiode ingegaan, dan zullen we de gebruikte periode in rekening brengen. Je kunt natuurlijk die periode nog gebruik maken van onze dienstverlening. In Mijn ANWB vind je binnen 24 uur al de nieuwe factuur en het eventueel nog openstaande bedrag. Deze kun je meteen met iDEAL betalen.

Het is niet onze gewoonte direct een aanmaning te versturen. Misschien hebben wij de factuur naar een verkeerd (e-mail) adres gestuurd? In Mijn ANWB kun je controleren of je gegevens juist zijn en deze indien nodig direct aanpassen. Daar kun je ook openstaande facturen inzien en direct met iDEAL betalen.

Ontvangstwijze van facturen

We versturen de factuur één maand voordat je contract wordt verlengd. Wanneer dit is, verschilt per lid en product of dienst. Is je e-mailadres bij ons bekend? Dan sturen we de factuur per e-mail op. Controleer daarom ook even de ongewenste e-mail. Je kunt (openstaande) facturen van contributie vinden op de facturenpagina in Mijn ANWB. Facturen  die betrekking hebben op hulpverlening vind je hier (nog) niet.

Betaal je per automatische incasso ? Dan ontvang je niet altijd een factuur, maar kun je je facturen wel altijd inzien via Mijn ANWB. In de Kampioen nummer 10/11 vind je hierover jaarlijks een bericht: de hoogte van het lidmaatschapsgeld en de datum van afschrijving hiervan voor leden wiens contract per 1 januari wordt verlengd.

Is de automatische incasso niet gelukt, ontvang je van ons per mail een servicebericht om herinnering te voorkomen.

Je kunt (openstaande) facturen van contributie vinden op de facturenpagina in Mijn ANWB. Facturen  die betrekking hebben op hulpverlening of webwinkel vind je hier (nog) niet.

Heb je onlangs de ontvangstwijze (e-mail of post) aangepast en heb je de factuur toch op een andere manier ontvangen? Dan kan het zijn dat de wijziging en het versturen van de factuur elkaar gekruist hebben. Controleer voor de zekerheid of de ontvangstwijze juist staat in Mijn ANWB. En zorg ervoor dat de e-mail gevalideerd is.

Let op! Voor ingebrekestellingen kan geen voorkeur voor verzendwijze worden aangegeven. Deze worden altijd per post verstuurd.

Wil je brieven en facturen per e-mail ontvangen? Of toch liever per post? Wijzig dan je ontvangstwijze  in Mijn ANWB.

We houden er met het versturen van de herinnering/ aanmaning altijd rekening mee dat er voldoende tijd is voor de betaling. Desondanks kan het alsnog gebeuren dat de post onderweg vertraagd wordt. Onze excuses hiervoor.