Factuur en betalen

De factuur

Soms roept een nieuwe factuur vragen op. Hier vind je alles over je factuur, de betaalmogelijkheden en het herinneringstraject.
Of een factuur openstaat, kun je altijd inzien (en betalen) in Mijn ANWB.

Bekijk hier de uitleg over de opbouw van je factuur

Veelgestelde vragen over de factuur

Dat is vervelend! Gaat het om een factuur van je lidmaatschap of de Wegenwacht? Onze huidige tarieven kun je direct controleren. Heb je onlangs een dienst opgezegd of iets gewijzigd? Dan ontvang je binnen 2 weken een nieuwe factuur. Een wijziging kan invloed hebben op de looptijd van je contract en dus ook op het bedrag op je factuur. Bekijk je facturen achter Mijn ANWB. De laatste wijzigingen zijn hier binnen 24 uur verwerkt. 

Heb je een factuur gekregen voor iets anders dan je lidmaatschap of  Wegenwacht pakket?  Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer op de factuur. Deze staat meestal rechts boven vermeld.

Heb je onlangs iets opgezegd of gewijzigd? Dan ontvang je binnen twee weken een bevestiging en nieuwe factuur met jouw wijzigingen. In  Mijn ANWB  vind je binnen 24 uur al de nieuwe factuur en het eventueel nog openstaande bedrag. Deze kun je meteen met iDEAL betalen. 

Heb je een factuur gekregen anders dan voor je lidmaatschap of  Wegenwacht?  Neem dan contact op met het telefoonnummer op de factuur. Deze staat meestal rechts boven vermeld.

Wil je controleren of een e-mail echt van de ANWB is en geen phishing (internetfraude)? Je kunt inloggen in Mijn ANWB om je brieven en facturen te bekijken. Meer informatie over phishing vind je hier.

Meer vragen over de factuur


Betaalmethoden en automatische incasso

De factuur kun je op verschillende manieren betalen:

  • Met iDEAL – in Mijn ANWB kun je openstaande facturen veilig en gemakkelijk met iDeal betalen.
  • Via internetbankieren – vermeld in dat geval duidelijk het totaalbedrag en het betalingskenmerk zodat je betaling snel en correct verwerkt wordt. 
  • In de ANWB Winkels (met uitzondering van verzekeringspremies).
  • Via automatische incasso.

Automatische incasso

Wil je op een veilige manier betalen zonder er zelf naar om te kijken, kies dan voor de betaalwijze automatische incasso. Dit kun je zelf regelen in Mijn ANWB.

Hoe werkt het?

  • Nadat je voor automatische incasso hebt gekozen, ontvang je een e-mail met een link om de doorlopende incasso te bevestigen.
  • De link leidt je naar je eigen online bankomgeving.
  • Nadat je bevestigd hebt, zie je meteen of de machtiging gelukt is.
  • De afgegeven machtiging kun je inzien in Mijn ANWB.

Meer informatie over digitaal bankmachtigen 

Veelgestelde vragen over de betaalmethoden en automatisch incasso


Betalingsregeling

Komt betalen even niet uit?

Dan is het mogelijk om een betalingsregeling voor je factuur ANWB lidmaatschap/Wegenwacht Service aan te vragen. Dit kun je doen in Mijn ANWB.  Je kunt ons ook altijd bellen.

Het aantal termijnen wordt bepaald aan de hand van de hoogte van het bedrag. Je krijgt hiervan bevestiging bij de aanvraag. 

Betalen per maand

Je Wegenwacht Service kun je ook per maand betalen. Als je nu geen openstaande factuur hebt kun je dit voor de volgende contractperiode zelf regelen in Mijn ANWB.

Neem anders contact op met het Leden Service Center.

Betalingsachterstand

Heb je de betaling niet (volledig) aan ons voldaan vóór de uiterlijke datum, dan helpen we je hier drie keer aan herinneren:

  • Betaal je per incasso en het lukt niet om te incasseren, dan sturen we je per mail een extra servicebericht, zodat je herinnering kan voorkomen.
  • Vanaf de tweede herinnering wordt € 6,- extra kosten in rekening gebracht.
  • Na de derde herinnering – Ingebrekestelling – dragen we je bij uitblijven van betaling over aan het incassobureau.

Zodra je factuur is overgedragen aan het incassobureau, hebben wij geen zicht meer op je betaling. Vragen die je dan nog hebt, kun je stellen aan:

TKB via telefoonnumer 088 995 5111
of kijk op de TKB website betalen.tkb.nl

Veelgestelde vragen over betalingsachterstand

Heb je een herinnering ontvangen, terwijl je het openstaande bedrag al hebt betaald, dan kan het zijn dat dit elkaar gekruist heeft of dat de incasso niet is gelukt. Controleer of er nog een bedrag open staat in Mijn ANWB en betaal hier makkelijk via iDEAL. Staat er geen bedrag meer open, dan kun je de herinnering als niet verzonden beschouwen. Staat er wel een bedrag open, dan is er waarschijnlijk iets mis gegaan. Bel in dat geval naar het Leden Service Center. Het telefoonnumer vind je hier.

Bij het uitblijven van een betaling, brengen we bij de aanmaning € 6,- incassokosten in rekening. Dit is ter compensatie van de extra kosten die wij tot nu toe hebben moeten maken om je te herinneren aan een openstaand bedrag. Voorkom verdere kosten en een overdracht aan onze incassopartner TKB door je openstaande factuur zo snel mogelijk via iDEAL in Mijn ANWB  te betalen.