Lobbyresultaten openbaar vervoer
Hieronder de lobbyresultaten van de ANWB in het openbaar vervoer.
Papieren treinkaartje
Het papieren treinkaartje blijft bestaan in de vorm van een voltarief wegwerp chipkaartje. NS wilde alle papieren kaartjes afschaffen. Hierdoor zou het reizen met het openbaar vervoer met name voor incidentele reizigers moeilijker worden.
Vergeten uit te checken
Er is duidelijkheid over het bedrag aan ‘vergeten uit te checken’. De ANWB drong samen met Reizigersvereniging Rover aan op duidelijkheid over bedrag aan incomplete OV-chipkaart transacties als gevolg van vergeten uit te checken. Over een onderzoeksperiode van 12 maanden gaat het om € 16 miljoen.
Het geld wordt geïnvesteerd in o.a. de volgende verbeteringen:
o Er komt één loket voor restitutie voor de reiziger ongeacht met welke
vervoerder wordt gereisd. Ook wordt de termijn waarbinnen reizigers saldo kunnen
terugvragen verlengd van drie naar zes maanden.
o Er komt een proef van NS en Connexxion waarbij reizigers alleen aan het
begin en aan einde van de treinreis hoeven uit te checken, ongeacht hoe vaak ze
overstappen en met welke vervoerder ze reizen. Dit zal het aantal fouten
drastisch terugbrengen.
o Ook zal voortaan elk jaar worden onderzocht welk bedrag vervoerders hebben
ontvangen door incomplete of onjuiste ov-chipkaarttransacties. Daardoor wordt
duidelijk of de maatregelen effect hebben. De ANWB gaat er van uit dat het
onderzoek na een aantal jaren niet meer nodig is.
Gele vertrekstaten
De gele vertrekstaten op de NS stations blijven bestaan. Samen met andere consumentenorganisaties verzette de ANWB zich hevig tegen verwijdering van de vertrouwde ‘reiswijzers’. Relatief veel mensen maken hier nog steeds gebruik van.
Eén loket voor vragen en klachten
Er kwam één loket voor vragen en klachten. De ANWB voerde samen met de Consumentenbond en Reizigersvereniging Rover actie om te komen tot één service loket voor vragen en klachten over het OV. Vervoerders hebben besloten gezamenlijk dit loket te openen waardoor reizigers niet langer van het ‘kastje naar de muur’ worden gestuurd.
Zie ook:
Geld terug bij vertraging vanaf 15 minuten op intercity Den Haag-Eindhoven vv.
Omdat de intercity tussen Den Haag en Eindhoven van hetzelfde materieel gebruikt maakt en tussen Rotterdam en Breda over hetzelfde traject (HSL) rijdt als de Intercity Direct is voor deze verbinding dezelfde coulantere GTBV regeling vanaf 15 minuten gaan gelden als voor de Intercity Direct (HSL).
Voor de overige NS verbindingen blijft de GTBV regeling vanaf 30 minuten vertraging gelden.