Hef toeslag voor Intercity Direct tijdens de daluren op

De NS moet de toeslag voor de Intercity Direct in de daluren afschaffen vanwege de belabberde prestaties van die trein. Dat adviseren Rover, ANWB en de Consumentenbond.

De prestaties op de hogesnelheidslijn HSL zijn nog steeds slecht: 5 tot 10 procent van alle treinen valt uit. Onderzoek van het Algemeen Dagblad toonde eerder ook al aan dat de beloftes die NS heeft gedaan veel te rooskleurig waren. Harde wind speelde de zogenaamd 'snelle treinen' bijvoorbeeld parten. De kans op een zitplaats is kleiner dan afgesproken.


Geld naar reiziger

De slechte prestaties hebben inmiddels geleid tot 2,8 miljoen euro boete voor NS en ProRail. Dat geld moet naar de reiziger, vinden de consumentenorganisaties, verenigd in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Om te voorkomen dat het in de toch al volle ochtendspits nóg drukker wordt, vinden die organisaties wel dat de toeslag in de spits moet blijven.

Bron: Algemeen Dagblad

Bekijk het hele artikel van het AD