Systemen in de praktijk getest

Een moderne auto kan 'om zich heen kijken', anticiperen op wat de voorganger doet, helpen bij inparkeren en zelfs een naderend ongeval zien aankomen en ingrijpen. Het geheim zit 'm in een combinatie van camera's, radartechniek en slimme sensoren die in de auto zijn ingebouwd en met elkaar samenwerken. Een krachtige computer verwerkt alle informatie en ondersteunt de bestuurder in zijn rijtaak of neemt deze in sommige gevallen zelfs helemaal over.

De huidige systemen zijn er om de bestuurder te helpen, maar tussen datgene wat technisch en theoretisch mogelijk is en hoe dat vervolgens in de praktijk werkt zit vaak een wereld van verschil. Dit komt enerzijds door de gebruiker die de werking van de systemen onder- of overschat en daardoor niet correct gebruikt. Anderzijds werken de systemen in de praktijk ook nog niet altijd in alle situaties. De ANWB test daarom nieuwe technieken op veiligheid en gebruiksgemak in de praktijk.

Adaptieve Cruise Control

Adaptive Cruise Control gaat een stapje verder dan de normale cruise control. Het zorgt er niet alleen voor dat de auto op de vooraf ingestelde snelheid blijft rijden. Het zorgt er vooral voor dat de snelheid wordt aangepast aan het tempo van de weggebruiker die vóór je rijdt. Hierdoor blijft de afstand tot de voorganger constant. Oók als deze plotseling remt.

Uit onderzoek onder ANWB-leden blijkt dat mensen die weinig instructie over de werking van het systeem hebben gehad de werking ervan te overschatten. Bovendien verslapt de aandacht van de bestuurder door gebruik van het systeem. Dit kan in de praktijk tot gevaarlijke situaties leiden.
Lees meer

Rijstrookassistentie systemen

Rijstrookassistentie systemen herkennen het moment dat een bestuurder – zonder richting aan te geven – van rijbaan wisselt. Afhankelijk van het type systeem krijgt de bestuurder vervolgens een waarschuwing (Lane Departure Warning) of neemt het systeem de controle over en brengt de auto weer op koers (Lane Assist). Bij Lane Departure Warning varieert het  signaal dat wordt gegeven  van een waarschuwingslampje tot ‘automatisch’ tegensturen. De basis voor Lane Assist zijn camerasystemen in combinatie met radar die er voor zorgen dat de auto automatisch binnen de rijstroken wordt gehouden.

Uit een praktijktest die ANWB samen met Royal HaskoningDHV heeft uitgevoerd blijkt dat deze systemen in de praktijk nog niet altijd even goed werken. Dit komt vooral omdat door het systeem de rijbaan markeringen niet altijd goed worden herkend.  Daarnaast blijkt dat veel bestuurders geen of onvoldoende voorlichting krijgen over de werking van het systeem.
Lees meer

Ondersteuning van TU Delft

Niet alleen grote autofabrikanten en techbedrijven zijn bezig met onderzoek naar autonoom rijden, in eigen land is wordt door de TU Delft onderzoek gedaan én tests uitgevoerd in de praktijk. De omgeving rondom het campusterrein van de universiteit is een ware proeftuin voor de onderzoekers: verkeerluw, maar wel met levensechte situaties. De ANWB ondersteunt dit onderzoek naar autonoom rijden door de TU Delft.

Uit het onderzoek komt naar voren dat er nog veel onderzoek en ontwikkeling nodig is voor auto's zich volledig autonoom door het verkeer kunnen bewegen. Met name druk stadsverkeer vormt een grote uitdaging; hoe gaat de auto om met het gedrag van fietsers en voetgangers? Onderzoeker Sascha Hoogendoorn denkt dat volledig autonoom rijden in stedelijk gebied nog zeker 30 jaar op zich laat wachten.
Lees meer over dit onderzoek aan de TU Delft