Trekauto van het Jaar: zo wordt er getest

Het KCK testteam is een week lang bezig op de DAF-testbaan in Sint-Oedenrode. Alle trekauto’s hebben daarbij een op het eigen gewicht afgestemde caravan aan de haak.

De kandidaten gaan langs twee jury’s. De non-driving jury let op gebruiksgemak, afwerking en value for money. Een KCK-redacteur en een professionele testrijder vormen de driving jury die de auto’s beoordeelt op weggedrag en praktijkprestaties. Alle auto’s krijgen 250 kilo aan ballast (inzittenden + bagage) en we zorgen voor een kogeldruk van maximaal 90 kilo. De caravan die erachter komt weegt maximaal 80 procent van het totaalgewicht van de auto óf de maximaal toegestane aanhangerlast. Om een goed beeld van de wegligging te krijgen is de stabilisatorfunctie van de caravankoppeling uitgeschakeld.

Testonderdelen

Hellingen en functiestroken

Tijdens de hellingproeven beoordelen we de werking en bediening van de handrem, de hill holder – voorkomt terugrollen – de koppeling en het ESP. Het gedrag van de auto op de kasseienbaan, de betonplaten en het spoorvormingtraject geven een indicatie van wegligging en rijcomfort.

Lane change

De lane change simuleert een uitwijkmanoeuvre. De laagste snelheid is 60 km/u. We voeren de snelheid vervolgens op tot maximaal 90 km/u. Dit is een belangrijke beproeving voor de stabiliteit en de koersvastheid van de combinatie.

Non-driving jury

De non-driving jury doet de statische beoordeling. Zij bekijkt zaken als de bruikbaarheid van de bagageruimte, het zitcomfort en de bereikbaarheid van de trekhaak. In deze rapportage is ook een prijscompensatie verwerkt.

Technisch team

Het technisch team belaadt de combinaties en maakt ze klaar voor de baantest. Tip: op anwb.nl/trekauto kun je zelf voor elke auto de geadviseerde caravanmassa berekenen. Door een vernieuwde rekenmethode kan er verschil zijn met de gewichten die in de Trekauto van het Jaar 2016 worden genoemd.