Trekauto van het jaar 2015: SUV's

Groepswinnaar: Ford Kuga

Het testpalet in de SUV-groep is erg divers. De Kia zetten we op basis van de prijs al buitenspel. Dat maakt de Ford Kuga tot de beste allrounder. Zijn praktische bruikbaarheid en lagere prijs wegen zwaarder dan de betere prestaties van de Nissan en de Mazda.

Nissan X-Trail 1.6 dCi All-Mode

Prijs vanaf: € 44.100
nissan xtrail 2015

De Nissan X-Trail heeft een 1.6-liter diesel met 130 pk voorin. Inclusief caravan mag hij ruim 3.500 kg wegen en dan lijkt het vermogen aan de krappe kant. Toch doet hij het helemaal zo slecht nog niet. De problemen op de helling zijn een ‘ontwerpfout’. We ontdekken dat de elektrische handrem te laat lost, waardoor de motor smoort. De stoelen geven maar weinig steun, de derde zitrij is totaal ongeschikt als volwaardige zitplaats.

Mazda CX-5 SkyActiv-D

Prijs vanaf: € 49.990
mazda cx5 2015

Met de CX-5 gooit Mazda het over de sierlijke boeg. In- en exterieur zijn erg verzorgd. Het stevige onderstel is fijn in onder meer de lane change, maar op de klinkers rammel je flink door elkaar. De combinatie van vierwielaandrijving, automaat en diesel is goud en dat blijkt op de helling. Met dank aan een hill holder trekt hij zonder enige moeite de caravan vanuit stilstand omhoog. Helaas merk je die ‘gouden combi’ ook in de portemonnee. € 50.000 is erg veel geld voor een auto van dit formaat.

Kia Sorento 2.2 CRDi

Prijs vanaf: € 64.995
kia sorento 2015

De Koreaan is een geweldige auto. Als we er bij wijze van spreken alle testcaravans achter zouden hangen, komt hij nog met gemak van zijn plaats. Van binnen is het groot, groter, grootst en weelde in overvloed. Kijken we even niet naar de prijs, dan was de Sorento een serieuze kanshebber voor de titel. Wie geld over heeft voor een stevige trekauto voor een forse caravan is met de Kia goed af. Maar € 65.000 zet ‘m voor particuliere kopers (helaas) buiten spel.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost

Prijs vanaf: € 30.105
ford kuga 2015

Ford heeft met de Kuga een leuke auto voor een nette prijs in huis. Je profiteert van de hoge instap en relatief grote interieurruimte. Dat het wat meer op comfort afgestemde onderstel de wegligging nadelig beïnvloedt, zul je op de koop toe moeten toenemen. De 1.5-turbomotor is pittig genoeg voor leuke prestaties. Een attractie van jewelste is de achterklep die je kunt openen door met je voet onder de bumper door te zwaaien.

Bekijk de meetgegevens