Trekauto van het jaar 2015 - compacte middenklasse
Groepswinnaar: Peugeot 308 SW 1.2 THP
De trekauto's in de compacte middenklasse liggen heel dicht bij elkaar als het gaat om ‘vakantieauto’-kwaliteiten. Ook met de caravan erachter presteren ze prima.
Citroën C4 1.2 e-THP (130 pk)
Prijs vanaf: € 20.990
De driecilinder van de Citroën C4 is een technisch hoogstandje dat uit 1,2-liter 130 pk tovert. Hij loopt rauw, maar is verre van loom. Techniek en delen van het interieur zijn goeddeels gelijk aan dat van de Peugeot 308. De jury roemt de stoelen van de Citroën en de ruimte voorin. Als trekauto valt het weggedrag tegen: zowel comfort als koersvastheid laten met een caravan achter de auto te wensen over.
Seat Leon X-Perience 2.0 TDI DSG
Prijs vanaf: € 39.890
Seat levert ons een Leon ST om je vingers bij af te likken. Het is een vierwielaangedreven 2,0-liter diesel met 184 pk en iets meer bodemspeling dan standaard. Maar als trekauto stelt de Seat teleur. Met een caravan erachter lijkt hij niet overweg te kunnen met zijn vermogen en het hoge zwaartepunt breekt ‘m op bij de uitwijkmanoeuvre. Wegrijden op de helling doet ‘ie door de hill assist en DSG fluitend.
Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost (125 pk)
Prijs vanaf: € 24.395
De Ford Focus heeft allerhande snufjes op het gebied van veiligheid en luxe. De Wagon met de 125-pk sterke 1,0-liter EcoBoost krijgt veel punten voor de ruimte en vorm van de bagageruimte. Er staat ook een S(lecht) in de beoordelingslijst van de jury; het oog voor de losbreekkabel van de afneembare trekhaak zit te ver onder deze trek auto. Als Ford wat meer aan geluidisolatie had gedaan, was dit een kanshebber geweest voor de groepswinst.
Peugeot 308 SW 1.2 THP (130 pk)
Prijs vanaf: € 25.360
De Peugeot 308 SW geeft als trekauto op rijgedrag de rest klop. Opvallend is dat de Peugeot met hulpveren bij ons binnenkomt en dat is tegen de regels van deze verkiezing. Ze zijn daarom verwijderd. Hoewel de importeur aanraadt om dit hulpmiddel wel te monteren wanneer er een caravan getrokken gaat worden, blijkt het op de baan helemaal niet nodig. De stabiliteit en het comfort zijn erg goed. Het interieur is het stilst van alle driecilinders in deze klasse.