Veelgestelde vragen

Winterbanden en sneeuwkettingen

Ook in Nederland is het rijden op winterbanden nuttig. Door de zachtere samenstelling van het rubber zijn deze banden beter geschikt voor lage temperaturen. In de praktijk betekent dat meer grip, meer comfort en meer veiligheid als er sneeuw of ijs ligt. De meest gestelde vragen over winterbanden - en sneeuwkettingen - op een rijtje gezet.

Veelgestelde vragen

Welke winterbanden moet ik nemen?

Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heb je erg brede banden en grote velgen, kies dan voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak tussen band en wegdek als een nadeel. De keuze voor een bepaald merk winterband kan het beste plaatsvinden op grond van de uitgevoerde winterbandentest. Kies een band die goed scoort op de eigenschappen die het belangrijkst worden gevonden. Zorg voor een profiel van minimaal 4 mm.

Bij winterse omstandigheden is het gebruik van banden met wintereigenschappen verplicht. De verplichting in Duitsland is niet gebonden aan een bepaalde periode of gebied, maar aan de winterse omstandigheden ter plaatse. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Heb je geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis. Winterbanden zijn banden met het sneeuwvlok-symbool. Het symbool M+S banden is niet beschermd, maar is in Duitsland toegestaan. Dat geldt ook voor all seasonbanden. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S, modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men op alle winterbanden, all-season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band. Dat geldt ook voor all-weather banden.

M+S bandenHet sneeuwvlokje symbool is wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool geeft slechts weer dat aan minimale eisen op sneeuw wordt voldaan. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt. Bij onze winterbandentest kijken we daarnaast nog naar de slijtvastheid, de geluidsproductie, de rolweerstand (verbruik), de hoeveelheid giftige stoffen (PAK's), die vrijkomen bij slijtage van de banden en beproeven we de banden op hoge snelheid.

Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is. Finland en Oostenrijk kennen wel een vaste periode. In Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht -tussen 1 november en 15 april- bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek toebrengt. In Finland zijn winterbanden verplicht van 1 december tot 1 maart.

Voor winterbanden geldt dat een band mag worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto. Maar voor Duitsland is het raadzaam dezelfde snelheidscodering te handhaven als bij zomerbanden. Wanneer je bij winterbanden tóch kiest voor een T-band, ben je daar namelijk verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid van de banden op staat.

De verplichting om uw voertuig aan te passen aan de wegomstandigheden geldt in Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland.

Ja. Je riskeert niet alleen een boete, maar het rijden op zomerbanden zal in bepaalde weersomstandigheden het risico op een aanrijding vergroten. Daarom kan het ook leiden tot mede-aansprakelijkheid voor een schade.

Winterse omstandighedenVan winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Dat kan dus ook buiten het winterseizoen optreden. De definitie van winterse omstandigheden staat in de Duitse wet.

De verplichting tot een winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof en in sommige landen ook een sneeuwschep.

In België is niet in de wetgeving opgenomen dat winterbanden verplicht zijn, net zomin als in Nederland. In de Franse wet is het uitgangspunt dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. In Luxemburg zijn winterbanden wel verplicht, als je daar doorheen komt moet je ze dus wel hebben gemonteerd. Op grond hiervan kan het rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid bij ongevallen en strafrechtelijke vervolging. Ons advies: ga je in de wintermaanden naar de Ardennen of naar Frankrijk, rijd dan op winterbanden.

Ja. In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding. In het ergste geval krijg je een deel van je (letsel)schade niet vergoed omdat je medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.

De samenstelling van het rubber is anders. Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden, omdat bij die laatste categorie het rubber gaat verharden. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere (zomer-)band zal op slecht wegdek eerder het contact met de weg verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Op zomerbanden ga je glijden, hoe langzaam je ook rijdt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten. Let wel op voldoende profiel, een winterband is effectief op sneeuw, als het profiel minimaal 4 mm diep is.

SneeuwkettingenJa, als je op kleine (berg-)wegen komt. In veel landen zijn sneeuwkettingen verplicht; dan staat er een verkeersbord met een wiel met sneeuwketting erop. Sneeuwkettingen zijn bedoeld als hulpmiddel om op besneeuwde (berg-)wegen te kunnen rijden, met beperkte snelheid (dat wordt aangegeven op de verpakking) en voor een kort stukje.

Ja. Sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor het rijden van lange stukken op doorgaande wegen of snelwegen. En op zomerbanden kun je op doorgaande wegen niet veilig rijden bij (dreiging van) sneeuw of ijs.

In Duitsland is het een gedragsregel voor motorvoertuigen. De bovenstaande verplichtingen gelden dus ook voor kampeerauto's en motoren. Ook in andere landen geldt voor kampeerauto's hetzelfde als voor personenauto's. Voor caravans is dit anders. Er zijn geen landen waar een verplichting geldt voor winterbanden of sneeuwkettingen onder caravans. Het mag wel en het levert ook voor caravans een betere wegligging op.

Op twee wielen is ronduit onveilig. Beter géén winterbanden dan twee winterbanden. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen leveren een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook de niet aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en niet-aangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.

Ja. Misschien kun je voor de heenweg nog bekijken of er sprake is van winterse omstandigheden, maar voor de terugweg lukt dat zeker niet. En in de wintersportgebieden kun je de winterbanden zeker nodig hebben.

Ons advies: rijd je in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden. In Oostenrijk is het sinds 2008 verplicht tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Dat laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen.

De boete verschilt per land. Duitsland kent een vast bedrag: € 40, bij hinder of gevaarzetting is de boete € 80 en 1 strafpunt (bedragen van 4-12-2010). In Oostenrijk is de boete € 35, maar bij gevaarzetting kan hij oplopen tot € 5.000 en inbeslagname van de auto. Ook in de meeste andere landen kan dit strafbaar zijn. Daar geldt geen vast bedrag, maar kijkt men naar de feitelijke omstandigheden.

Winterbanden in het buitenland

Klik hier voor een landenoverzicht

Heb je een vraag over winterbanden?

Stel je vraag of vind antwoord op je vragen op het ANWB Expert-platform.