Banden hebben geen vakantie

Let op extra slijtage

Bandenslijtage hangt af van de temperatuur, de bandenspanning, de rijstijl en niet te vergeten de belading van de auto. Allemaal factoren die tijdens de vakantie kunnen afwijken. De vier contactvlakken – plus eventueel twee van de caravan – houden u en de uwen op de weg. Een goede reden om die goed te verzorgen.

BandenspanningsmeterDie zorg begint bij de controle van de bandenspanning. Lees daar alles over in dit artikel (met video-instructie over het meten). Daarbij moet u een paar zaken bedenken: voor het echte meten is het goed om ze eens even goed aan te kijken. Staan ze niet de ver doorgezakt, met van die bolle zijkanten net boven waar hij de grond raakt? Dan zijn ze in ieder geval niet hard genoeg opgepompt. Staan ze juist onnatuurlijk hoog? Dan kunnen ze wel eens te hard zijn.

De temperatuur speelt een rol

Banden niet te zwaar belastenDe temperatuur speelt daar een rol in: je meet normaal gesproken de spanning bij een koude band (die minder dan 5 km heeft gereden), maar als de band warm wordt, loopt de spanning op; warme lucht zet immers uit. Kijk dus bij elke stop even hoe ze er bij staan. Te zachte banden worden extra warm en banden waarop te hard wordt gereden ook. Temperatuur en snelheid kunnen de slijtage behoorlijk opjagen, vooral wanneer u ook nog net zo hard de bocht om gaat met een volgeladen auto als met een lege… Meer informatie over bandenspanning vindt u hier.

ZomerbandentestDeuk in je vakantiegeld

Voor banden is de vakantie hard werk, zeker als er stukken Autobahn op hoge snelheid bij zitten. Zorg dus dat de banden aan het begin van de vakantie nog goed mee kunnen: onderweg nieuwe banden kopen omdat de slijtage onacceptabel ver is, slaat een aardige deuk in je vakantiegeld. Dan beter van te voren gepland naar aanbiedingen van goede banden zoeken, met de zomerbandentest van de ANWB in de hand.

Meer informatie over banden