Top10 Plug-in hybrides

april 2016

Onze Top10's zuinige auto's zijn bij onze leden en lezers bekend. Ieder kwartaal testen we benzine- en dieselauto's op uitstoot en verbruik. Maar nu de plug-in hybrides steeds belangrijker worden op de Nederlandse markt, hebben we deze eens flink onder de loep genomen. Lees hier de nieuwste Top 10 met plug-in hybride benzineauto's.

Top 10 zuinige auto's - Plug-in hybrides

 

Merk | Model

CO2 uitstoot
(gram/km)

Gemiddeld normverbruik
(km/liter)(1)

Bereik elektrisch (km)(2)

Consumen-tenprijs
(vanaf)

Bijtelling 2017(3)

1 (1)

BMW i3 125 kW Range Extender

13

1 op 166,7

160

39.990

22%

2 (4)

Audi A3 e-tron Attraction S-tronic 35 1 op 66,7 50 37.900 22%

2 (3)

Volkswagen Golf GTE 35 1 op 66,7

50

38.190

22%

4 (5)

Volkswagen Passat GTE 37 1 op 62,5 37 44.650 22%

5 (6)

Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition 42 1 op 55,5 60 41.990 22%

6 (7)

BMW 330 E 45 1 op 52,6 40 43.990 22%

7 (8)

BMW 225 XE 46 1 op 50,0 41 39.800 22%

7 (9)

Ford C-Max Plug-in Hybrid Titanium Plus 46 1 op 50,0 44 36.995 22%

9 (10)

Mercedes C-Klasse 350 Plug-in Hybrid 48 1 op 47,6 31 49.995 22%

10 (-)

Toyota Prius Plug-in Hybride 100 kW Aspiration

49

1 op 47,6

31

34.450

22%

Er zijn nog enkele andere plug-in hybride benzineauto's op de markt. De BMW X5, Ford Mondeo, Mercedes S-klasse, Porsches Cayenne en Panamera, Toyota Prius en de Volvo XC90. Deze auto's hebben een hogere CO2-uitstoot dan de auto's in deze Top 10.
Er is één diesel plug-in hybride: De Volvo V60 2.4 D6. Deze is leverbaar vanaf € 59.995 en heeft een CO2-uitstoot van 48 gr/km.

De zuinigste (laagste verbruik) en vervolgens de goedkoopste 4- of 5-deurs uitvoering van een model is opgenomen. Modellen waarvan de de 2- of 3-deurs zuiniger is of modellen die niet als 4- of 5-deurs leverbaar zijn, worden als 2- of 3-deurs opgenomen.

Noten
1. Het gemiddelde normverbruik zoals gemeten tijdens de typegoedkeuring. Dit is ook de officiële fabrieksopgave van het gemiddelde praktijkverbruik. Er is nog geen indicatie van het praktijkverbruik via een door TNO en Travelcard ontwikkelde formule. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijk verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde (te verwachten) praktijkverbruik.
2. Het bereik (actieradius) zoals gemeten tijdens de typegoedkeuring. Dit is ook de officiële fabrieksopgave van de actieradius.
3. De bijtelling is er als een auto van de zaak ook privé gebruikt wordt. De fiscus ziet de auto dan als een stukje loon in natura en hierover moet (inkomsten) belasting worden betaald. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2 uitstoot van een auto en van het jaar van registratie (bouwjaar) van de auto. Een eenmaal toegekend bijtellingspercentage blijft 5 jaar geldig. 

Bekijk meer Top 10's van zuinige auto's

Top 10 auto's op CNG
Top 10's zuinige auto's